Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.09.2018, 00:00

Slováci si mylne myslia, že pijú menej piva ako Česi, hovorí pre HN šéf Plzeňského Prazdroja

„Slováci si iba myslia, že pijú menej než ostatní,“ tvrdí pre HN generálny riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko Grant Liversage.

Grant Liversage využil príležitosť ísť na Slovensko aj kvôli tomu, že rád pôsobí v krajinách, ktoré sú srdcom pivného priemyslu.
Zdroj: Peter Mayer

Tento mesiac to bude presne rok, čo ste sa stali generálnym riaditeľom Plzeňského Prazdroja Slovensko. Ako by ste ho zhodnotili?
Keď sa pozrieme na naše výsledky na slovenskom pivnom trhu, darilo sa nám už pred tým, než som sem prišiel. Keď sa pozrieme na uplynulý rok z hľadiska značiek, darilo sa nám fantasticky, Šariš 12-ka rástla. Ďalšou úspešnou značkou sú nealkoholické Birelly, tam sme napríklad rozširovali produktový rad o Birell Botanicals. Keď sa pozrieme celkovo na tú stratégiu, je dobre nastavená, ale musíme ju, samozrejme, neustále prispôsobovať.

V čom?
Jednou z našich najdôležitejších priorít je zameranie sa na čapované pivo, pohostinstvá a reštaurácie. Tam je to tiež najmä o zvolení vhodných značiek, ktoré majú potenciál. Keď sa pozrieme na Šariš, tak to bola rozhodne dobrá voľba, darí sa nám a na tom staviame. Rovnako je to pri inováciách a špeciálnych pivách, lebo vieme, ako s tým pracovať.

Pochádzate z Juhoafrickej republiky. Vystriedali ste viacero pozícií v niekoľkých krajinách. Čo vás nakoniec priviedlo na náš trh?
To, že celý život pracujem v pivnom priemysle, ma pri rozhodovaní určite ovplyvnilo. Keď som dostal príležitosť pôsobiť v krajinách, ktoré sú srdcom pivného priemyslu, povedal som si, že Slovensko je naozaj krajinou, do ktorej by som sa chcel pozrieť.

Aký je slovenský pivný trh v porovnaní so zahraničnými, na ktorých ste pôsobili?
Hlavný rozdiel medzi slovenským a ostatnými trhmi je, že Slováci sa iba cítia byť takí, že pijú menej piva ako Česi, no oni pijú viac než iné trhy, ktoré som spoznal a na ktorých je spotreba piva na osobu oveľa nižšia. Slovenská pivná kultúra rozhodne existuje. Pitie piva je bežnou súčasťou každodenného života Slovákov a v tom je základný rozdiel oproti ostatným trhom. Na Slovensku je spotreba piva okolo 70 litrov na osobu, v Afrike je to asi deväť litrov na osobu, v Indii ešte menej. Pri porovnávaní s Českom je to už trochu iné. Tam to nie je iba o tom, že majú dvakrát väčšiu spotrebu piva na osobu než Slováci. Trh je tam trochu inak postavený. Kým v Česku je pivo jednou z prvých volieb, Slováci majú omnoho širší repertoár, z ktorého si vyberajú.

Skúste porovnať aj riadenie afrického a slovenského trhu. Ktorý je v tomto smere náročnejší?
Najväčší rozdiel je v tom, že na africkom trhu musíte počítať s oveľa väčšími obmedzeniami, či už čo sa týka skúseností ľudí alebo ďalších bariér, ako je nižšia úroveň infraštruktúry aj oveľa nižšia stabilita trhu. Spoločné je, že na oboch tých trhoch máte akcionárov, ktorí očakávajú pomerne veľké výkony. Líši sa však spôsob, akým ich dosahujeme. Tu zase môže byť ťažšie to, že procesy sú už síce zavedené, no je ťažšie prísť na spôsob, ako to ešte posunúť.

Zostáva Pilsner Urquell stále najsilnejším hráčom z vášho portfólia?
Pilsner Urquell je na Slovensku stále najsilnejší z našich značiek. Najdynamickejšie rastú

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.