Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.09.2018, 11:50

Viedeň chce s Bratislavou vytvoriť spoločný hospodársky región

  • Užšia spolupráca by mohla prospieť obom stranám.
  • Vzorom už existujúceho prerastaniu oboch miest je už zavedená pravidelná lodná doprava medzi Viedňou a Bratislavou.
  • Záujem o vytvorenie hospodárskeho regióna je silnejší na rakúskej strane.
Oslavy rozvodov sú veľkým trendom na celom svete. Stali sa populárnymi iba pred pár rokmi, no podľa Guardianu Slovensko má v tom náskok. Práve v roku 2018 sa tu oslavuje rozpad Československa. Britský denník pri tejto príležitosti pozýva cestovateľov, aby sa prišli pozrieť do Bratislavy. Konajú sa tu mnohé kultúrne podujatia, ktoré si pripomínajú "zamatový rozvod" Československa, či okrúhle výročie vpádu vojsk Varšavskej zmluvy z roku 1968.  
Okrem toho sa bude oslavovať aj 100 rokov od vzniku 1. Československej republiky. Tieto vzrušujúce jubileá robia Bratislavu v roku 2018 mimoriadne atraktívnou. Guardian odporúča návštevu Bratislavského hradu, kde bude od apríla až do septembra výstava k vzniku ČSR, v Esterházyho paláci je ďalšia časť výstavy a Slovenské múzeum dizajnu sa venuje experimentálnej architektúre 70. a 80. rokov 20. storočia.
Zdroj: archív HN Pavol Funtál

Viedeň chce s Bratislavou vytvoriť spoločný hospodársky región. Podľa názoru rakúskych politikov je pre obe metropoly, vzdialené od seba iba 60 kilometrov, lepšie spolupracovať ako si vzájomne konkurovať.

Na stredajšom stretnutí hospodárskych predstaviteľov oboch miest v Bratislave túto myšlienku presadzoval prezident viedenskej hospodárskej komory Walter Ruck.

Win-win situácia

Obe hlavné mestá by mohli ťažiť zo svojej rozdielnej situácie. Kým Viedeň zažíva ekonomický boom a rýchly rast počtu obyvateľov, ktorí sa do rakúskej metropoly sťahujú predovšetkým zo zahraničia, tak Bratislava sa síce tiež teší z ekonomického rozkvetu, ale počet jej obyvateľov naopak klesá.

Užšia spolupráca sa tak ponúka a mohla by vyústiť v takzvanú win-win situáciu, teda prospieť obom stranám, vyplynulo zo štúdie, ktorú predstavil Mario Holzner z Viedenského inštitútu pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).

Pred 12 rokmi prejavila záujem o spoluprácu viedenská letisková spoločnosť, chcela si spoluprenajímať bratislavské letisko. Projekt sa vtedy neuskutočnil z politických dôvodov. Viedenské letisko sa však o užšiu spoluprácu zaujíma aj naďalej, povedal agentúre DPA predseda jeho predstavenstva Julian Jäger.

Pravidelná lodná preprava

Naopak vzorom už existujúceho prerastania oboch miest je už zavedená pravidelná lodná doprava medzi Viedňou a Bratislavou. Plavba katamaránom Twin City Liner po Dunaji trvá len 75 minút.

Záujem je silnejší na rakúskej strane, potvrdil agentúre DPA šéf bratislavskej pobočky slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Juraj Majtán.

Spolupráca je podľa jeho názoru výhodná pre obe strany, napriek tomu, že na Slovensku má zastúpenie asi 2000 rakúskych firiem, zatiaľ čo slovenské firmy v Rakúsku takmer nepôsobia.

Pozrite si archívny rozhovor s blogerkou roka 2017 o Bratislave

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.