Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.09.2018, 00:00

Špeciálne zľavy pobláznili Slovákov. V kúpe áut sme zlomili nový rekord

Kvôli prísnejším emisným kvótam sa predajcovia áut zbavujú skladových vozidiel, ktoré sa riadili starou normou. Predaje preto zlomili rekord.

Ekologickí aktivisti Greenpeace protestujú pred federálnym správnym súdom v Nemecku skôr, než rozhodne, či nemecké právo poskytuje právny základ pre mestá, aby zakázali naftové automobily na zníženie znečistenia ovzdušia v Lipsku v Nemecku.
Zdroj: Reuters

Ak ste sa rozhodli kúpiť si auto, nemohli ste spraviť lepšie, než si ho zaobstarať do konca tohto leta. Predajcovia vozidiel sa o zákazníkov pretekali špeciálnymi zľavami.

Až tak, že predaj áut na Slovensku zlomil nový rekord – v auguste sa predalo o 46 percent viac vozidiel než v rovnakom čase pred rokom.

Pozrite si vysvetľujúce video, ako sa zo Slovenska stala automobilová veľmoc

Podľa dostupných štatistík Zväzu automobilového priemyslu ide o najvyšší skok. Dôvod? Od septembra tohto roka sa môžu v Európskej únii predávať už len autá, ktoré spĺňajú nové prísnejšie emisné normy.

A tak sa predajcovia vo veľkom zbavovali skladových vozidiel, ktoré sa riadia starou normou, a teda vypúšťajú do ovzdušia viac škodlivých emisií.

Rekordné leto

Podobne ako Slováci zareagovali spotrebitelia naprieč celou Európskou úniou. V júli stúpol dopyt po nových autách na starom kontinente medziročne o viac než desatinu, vďaka čomu bolo celkovo registrovaných takmer 1,3 milióna osobných vozidiel.

A v auguste, ktorý býva všeobecne najslabším mesiacom roka, stúpol predaj bezmála o tretinu. Ukazujú to údaje, ktoré včera zverejnilo Európske združenie výrobcov automobilov.

To tvrdí, že za mimoriadnym rastom stojí práve zavedenie novej metodiky merania a spotreby automobilov.

Prísne normy = viac investícií

So sprísňovaním noriem sú nespokojné automobilky. „Ciele pre znižovanie emisií sú vysoko nadsadené a nezohľadňujú realitu ani aktuálny vývoj v dopyte zo strany zákazníkov, ktorí stále preferujú autá so spaľovacím motorom,“ povedal pre HN hovorca spoločnosti Kia Dušan Dvořák.

Kvôli novým normám musia teraz automobilky viac investovať do výskumu a vývoja, aby dokázali vyrobiť vozidlá, ktoré vypúšťajú do ovzdušia menej škodlivín. Brusel totiž chce, aby do roku 2020 znížili objem škodlivého oxidu uhličitého až o pätinu.

Čoraz tvrdšie emisie majú motivovať k väčšiemu zastúpeniu ekologických vozidiel na cestách a zlepšiť tak kvalitu ovzdušia. Aj napriek silným augustovým rastom predaja sú elektromobily či hybridné autá zastúpené veľmi slabo. Ich rozvoju podľa odborníkov bráni nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc, pomerne vysoká cena, malý dojazd, ako aj vysoké ceny energií.

V minulom r

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.