Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.09.2018, 00:00

Rušne horeli aj za mňa, stáva sa to

Zrušené alebo meškajúce vlaky. O nedávnych prešľapoch, ale aj celkovej kvalite železničnej dopravy na Slovensku prehovoril pre HN bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Rušne horeli aj za mňa, stáva sa to
Zdroj: Peter Mayer

Štátny dopravca nemá za sebou dobré dni. Vzniklo niekoľko incidentov, roztrhla sa vlaková súprava, horeli rušne. Nestávali sa takéto incidenty predtým alebo sa o nich len tak veľa nehovorilo?
Stávalo sa to, stáva sa to a aj sa to bude stávať. Aj za môjho pôsobenia ako generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko. Cestoval som do Banskej Bystrice autom súbežne so železnicou a na zastávke Banská Bystrica mesto som uvidel horiaci motorový rušeň. Šiel som sa tam pozrieť, boli tam hasiči, v podstate už bolo na konci zásahu. Pýtal som sa vtedy na príčinu a povedali mi, že príčinou bola prasknutá palivová trubka. K takýmto situáciám dochádza. Nehovorím, že často, ale do roka možno aj niekoľkokrát. Záleží na tom, prečo sa tieto situácie stávajú, ako sa zvládajú a ako sa im dá zabrániť.


Nebolo to v týchto dňoch však naozaj extrémne? Tri zhorené rušne v priebehu štyroch dní – to asi nebola bežná situácia.
Je to taký zákon schválnosti. Bolo by dobre vidieť do týchto troch prípadov trochu hlbšie a určila sa príčina.


Čo sa podľa vás stalo? Bol dôvodom vek rušňov? Niektoré z nich majú aj 50 rokov.
Áno, je to možné. Vek sa mohol podpísať. Určitý vplyv má aj údržba. Treba povedať, že posledný prípad, ktorý sa stal (horiaci rušeň pri Šali 19. septembra, pozn. red.), mal veľký rozsah, pretože požiar mal za následok pád trakčného vedenia na veľmi dlhom úseku, čo spôsobilo zastavenie dopravy vo veľkom okruhu a zastavenie veľkého počtu vlakov.


A ako sa dá takýmto situáciám predchádzať? Modernizácia prebieha postupne. Čo sa dá teda robiť so súčasnými rušňami?
Na prevádzkovú potrebu by Železničná spoločnosť potrebovala minimálne 20 nových rušňov. V skutočnosti má len dva nové rušne zakúpené v Škode Plzeň pred zhruba 10 rokmi. A 10 nových rušňov Vectron, ktoré sú v prenájme. Sú aj takzvané nové mobilné jednotky, teda rušne, ktoré sú však v ucelených prevádzkach, ktoré môžeme považovať za nové rušne, ale je to stále nedostatočný počet.


Bola údržba počas vášho šéfovania dostatočná?
Táto situácia sa dostala do politickej roviny. Videl som, že opozícia, teda najmä OĽaNO, chce, aby odstúpil súčasný riaditeľ Železničnej spoločn

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.