Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.10.2018, 00:00

Dankove plány môžu mať likvidačné dôsledky. A narazia aj na Brusel

V týchto dňoch sa rokuje o osobitnom odvode, ktorého platením by mali reťazce podporiť domácich výrobcov.

Dankove plány môžu mať likvidačné dôsledky. A narazia aj na Brusel
Zdroj: TASR

Diskusie o špeciálnom odvode pre maloobchod vrcholia. Od budúceho roka majú odvod z dielne Slovenskej národnej strany platiť takmer všetky väčšie reťazce na Slovensku. Téma je aj súčasťou 90-bodového programu predposlednej tohtoročnej schôdze Národnej rady SR, ktorú predvčerom otvoril predseda parlamentu Andrej Danko (SNS). Ten vidí spolu s agrorezortom veľké množstvo pozitív, ktoré so sebou odvod prinesie. Obchodníci však svorne tvrdia, že odvod môže mať v niektorých prípadoch až likvidačné dôsledky.

1. Ako bude osobitný odvod fungovať?
Poslanci SNS pripravili návrh zákona, ktorým sa má zaviesť odvod pre obchodné reťazce vo výške 2,5 percenta z čistého obratu. V júni o ňom informoval predseda strany Danko. Odvod sa má týkať obchodných reťazcov, ktoré majú prevádzky aspoň v dvoch okresoch. Tieto predajne majú mať tiež jednotný dizajn, spoločnú komunikáciu a spoločné marketingové aktivity a z predaja potravín konečnému spotrebiteľovi by muselo pochádzať minimálne 10 percent ich obratu. Obchodný reťazec by odvod nemusel platiť, ak jeho výška za tri mesiace nepresiahne sumu päťtisíc eur.

2. Prečo sa vláda rozhodla zaviesť odvod pre obchodné reťazce?
Podľa slov šéfky agrorezortu Gabriely Matečnej sa občania pýtajú, prečo je na pultoch málo slovenských potravín, prečo sú slovenské potraviny drahšie ako zahraničné a prečo potraviny tej istej značky sú u nás menej kvalitné ako v západných krajinách. „Dôvodom sú najmä vysoké obchodné prirážky a množstvo ďalších neprimeraných praktík reťazcov,“ objasňuje Matečná hlavné impulzy, ktoré vedú vládu k zavedeniu odvodu. Približne 120 miliónov eur, ktoré sú súčasťou rozpočtu na budúci rok a ktoré majú pochádzať práve z odvodu reťazcov, by sa však podľa Matečnej mali vrátiť späť do agropotravinárskeho sektora.


3. Prečo obchodníci s odvodom nesúhlasia?
Nespokojnosť s odvodom vyjadrila Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco či Terno. Podľa slov jej mediálneho zástupcu, Lenky Puzlíkovej, totiž všetci členovia aliancie dlhodobo a aktívne realizujú

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.