Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.10.2018, 22:53

Zákazník nebude poznať dôvod rastu cien potravín

Nový odvod zaplatí buď zákazník, alebo dodávateľ. Cieľom reťazcov je totiž generovať zisk, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Zákazník nebude poznať dôvod rastu cien potravín
Zdroj: Reuters

Aký dosah bude mať osobitný odvod na ekonomiku Slovenska?
Prejaví sa najmä na raste cien potravín, keďže to je najväčšia položka, ktorá sa predáva v obchodných reťazcoch. Príspevok k celkovej inflácii by mohol byť okolo 0,4 percentuálneho bodu. Tento odvod sa dá považovať za nepriame zdanenie spotreby a dal by sa prirovnať k zvýšeniu dane z pridanej hodnoty o 2,5 percenta. Aj keď to v podstate nie je zvýšenie DPH, efekt na ekonomiku bude veľmi podobný. Keďže sa týka najmä potravín, negatívny dosah bude mať najmä na nízkopríjmové domácnosti či dôchodcov.

Odvod by sa mal dotknúť iba reťazcov, ktoré predávajú potraviny, a zdá sa, že nezohľadňuje ani výšku ziskov. Môžeme v tomto prípade hovoriť o diskriminácii?
Keby sa zvýšila DPH na potraviny, týkalo by sa to všetkých potravín, či už sa predávajú v potravinových obchodoch alebo v obchodoch, kde sú iba doplnkovým tovarom. V segmente nepotravinového tovaru, kde reťazce nie sú dominantným hráčom, konkurencia oproti nim získa ešte dodatočnú konkurenčnú výhodu, pretože tých 2,5 percenta z obratu platiť nebude. Takže tu by sa naozaj dalo hovoriť o pokrivení trhu. Drogéria, predaj odevo

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.