25. október. To je dátum, ktorý uvedie do pohybu výrobné linky v spoločnosti Jaguar Land Rover. Na nich sa montovali luxusné SUV vozidlá aj doteraz, avšak všetky putovali do šrotu. Podnik odhadoval, že kým nastaví všetky potrebné procesy, čaká takýto smutný osud asi 500 vozidiel.
Podnik na zabehnutie potrebuje 1300 pracovníkov. Tých už má a ďalších sto prijíma. Fabrika bude v prvej fáze produkovať 150-tisíc vozidiel značky Land Rover Discovery ročne. Neskôr by sa kapacita výroby mala zdvojnásobiť.
Od začiatku boli najväčším sporným bodom mzdy. Odbory so zamestnávateľom sa po mesiacoch rokovaní dohodli. Platy v Jaguari porastú, a to o 5,43 až desať percent. Mzdový základ na úrovni 650 eur v hrubom porastie najviac, a to na 715 eur.
Zamestnanci si prilepšia
Zamestnanci si taktiež polepšia o 100 eur vo forme jednorázovej odmeny. Okrem toho zamestnávateľ vyplatí zamestnancom sumu zodpovedajúcu rozdielu mzdového nárastu tarifnej mzdy a kompetenčného príplatku za mesiace september a október.
V rámci vôbec prvej Kolektívnej zmluvy platnej do konca budúceho roka zakotvený aj 15 percentný výrobný bonus a trinásty plat. Okrem toho si zamestnanci v závode polepšia aj kvôli nárastu príplatkov za nočnú prácu, prácu v sobotu a v nedeľu a aj za prácu v nepretržitej prevádzke.
Jaguar od začiatku sľuboval novým zamestnancom mzdy na úrovni 900 až 1 800 eur a priemerný plat by sa mal pohybovať na úrovni 1 225 eur. Cieľ by mal aj splniť, keďže v jeho prepočtoch sú už zahrnuté aj bonusy ako príspevok na dopravu či trinásty plat.
Koľko vláda sľúbila automobilke
Jaguar sa na Slovensku rozhodol preinvestovať 1,4 miliardy eur, pričom vláda mu sľúbila stimul vo výške 125 miliónov eur.
Štátna pomoc neušla ani pozornosti Európskej komisie, keďže okrem oficiálnej dotácie vláda preinvestovala asi pol miliardy eur do nitrianskeho priemyselného parku, prístupových ciest, železničnej trate alebo protipovodňovej ochrany.
Komisia však nakoniec štátnu pomoc schválila s tým, že je v súlade s pravidlami Európskej únie o štátnej pomoci.