Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.11.2018, 00:00

Investície pre Jaguar na Slovensku vyvolávali veľké obavy, priznáva eurokomisárka

Zo stimulov pre Jaguar Land Rover sme na začiatku mali pomerne dosť obáv, tvrdí exkluzívne pre HN Margrethe Vestagerová, eurokomisárka pre hospodársku súťaž.

Máte povesť tvrdej regulátorky, ste vnímaná ako rázna oponentka veľkých technologických firiem. Teší vás táto povesť, myslíte si, že je opodstatnená?
Do istej miery to ide ruka v ruke s touto prácou. Ak je totiž vašou prácou hľadať tých, ktorí porušujú pravidlá a páchajú ilegálnu činnosť, a pokutovať ich, vybudujete si povesť nekompromisnej osoby.

Vyhovuje vám takáto povesť?
Priveľmi o tom nerozmýšľam. Mojou úlohou nie je mať nejaký imidž, ale zabezpečiť, aby všetky firmy, ktoré sú čestné a snažia sa zákazníkovi poskytnúť najlepší produkt – a tých je obrovská väčšina – verili, že trh je férový. Táto dôvera je tiež predpokladom, že budete chcieť investovať zdroje a peniaze, a vôbec podnikať.

Slovensko okúsilo vašu tvrdosť. Preverovali ste štátny investičný stimul pre Jaguar Land Rover. Aké obavy mala Európska komisia?
Toto bolo veľmi dôležité. Na začiatku sme mali pomerne dosť obáv. Bola pôda predaná prilacno? Bola táto pomoc naozaj potrebná? Spolupracovali sme veľmi úzko so slovenskou vládou. Poskytla mnoho odpovedí na naše otázky. Pomohlo nám to ujasniť si, že pôda naozaj bola predaná za trhové ceny a stimul bol potrebný, aby sa investícia uskutočnila v Európe. Tým najlepším záverom tohto prípadu bolo, že keď niekto príde a spýta sa – prečo môžu oni dostať pomoc? – môžeme povedať, že to je absolútne opodstatnené. Nenaruší to hospodársku súťaž a umožní to investíciu, ktorá by sa inak neuskutočnila. Je dôležité ukázať, že štátny investičný stimul môže pomôcť ušetriť peniaze daňovníkov, aby ich peniaze neskončili v čiernej diere. Zároveň pravidlá o štátnej investičnej pomoci zabezpečujú, že tam, kde treba pomôcť, budú nápomocné.


Ako vás ubezpečili, že peniaze neboli „premrhané“?
Detailne poznajú územné plány, ceny pôdy a to, ako vyzerali alternatívy pre Jaguar, kde inde mohli svoju investíciu umiestniť. Potom sme mohli porovnávať, či chceli investovať niekde inde, že bolo naozaj potrebné poskytnúť pomoc. Ide o veľmi detailnú prácu, ideme veľmi hlboko do čísel. Potom však môžeme poskytnúť aj istotu z právneho hľadiska, že toto je v poriadku a nik nemá právo sťažovať sa, že táto pomoc bola poskytnutá, či tvrdiť, že táto pomoc bola ilegálna, pretože týmto rozhodnutím je prípad uzavretý.

Iný uhol pohľadu by mohol byť, že slovenská ekonomika je veľmi závislá od výroby automobilov. Je rozumné dávať investičnú pomoc firmám zo starej ekonomiky?
Som veľmi ambiciózna, čo sa týka našich tradičných firiem. Sú to veľmi inovatívne firmy, ktoré vytvorili dnešné skvelé autá vo všetkých cenových úrovniach s veľkou mierou bezpečnosti. Táto inovatívna DNA je to, čo potrebujeme na takú zmenu transportného sektora, aby sa podieľal na boji proti klimatickým zmenám. Myslím si, že je veľmi dôležité aj to, čo sa tu deje s batériami, výrobou elektromobilov. Zmena nášho nazerania na mobilitu je nevyhnutná. Potrebujeme, aby automobiloví výrobcovia o sebe rozmýšľali ako firmy poskytujúce mobilitu. Toto môže byť skvelý štartovací bod.

Vašou úlohou ako komisárky je starať sa o celú Európu. Predsa však existujú rozdiely v konkurencieschopnos

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.