Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.11.2018, 00:00

Érsek pre HN: Za stavbu Višňového si pýtali zálohu

Minister dopravy pre HN vyhlásil, že má na stole projekt prestavby Hlavnej stanice. Vylúčené nie je ani zbúranie prístavby z čias socializmu.

Horúcou témou je dianie na železniciach. Incidenty hodnotili viacerí odborníci a zhodli sa poväčšine na tom, že na vine nie sú manažéri, skôr politici kvôli vysokému investičnému dlhu štátu voči železniciam. Ako to hodnotíte vy?
Keďže ja som ministrom dva roky, mňa sa historický dlh veľmi netýka a pri pohľade do minulosti mám čisté svedomie. Ale ja dnes, samozrejme, vidím a musím riešiť, že železničná infraštruktúra aj vozne sú zanedbané. A týka sa to aj spoločnosti Cargo. Ak hovoríte o dlhu, teraz vidíme, že sa situácia vyostruje. Najprv padlo trakčné vedenie, rozpojila sa súprava a potom horeli rušne. Treba pripomenúť, že pred rokom a pol sa ráno vypravovalo 1 200 súprav denne. Teraz je ich 1 500. Táto doprava musí byť zabezpečená a problém je v tom, že keď zvyšujeme počet vypravených súprav, musíme aj investovať do železničných tratí, dopravcov a lokomotív. Trakčné vedenie padnúť môže. Všetko, čo sa používa, sa aj kazí a vlaky horia aj v Nemecku. Ale ja som bol nervózny najmä z toho, že ľudia zostali štyri hodiny ako rukojemníci vo vlakoch. Lebo keď sa preruší elektrické vedenie, vybijú sa batérie vo vlaku a všetky dvere sa zatvoria, nemôžete používať ani toalety. Fungovať to má tak, že dispečer v takejto situácii musí správne rozhodovať a poslať na miesto hasičov a záchranárov, ale toto sa nestalo. V prvom kroku som nariadil, že musia všetkých dispečerov preškoliť. Už sa nemôže stať, že ľudia budú rozbíjať dvere a vyskakovať na vedľajšiu koľaj, kde môže ísť ďalší vlak. S týmto som mal problém, a preto som aj generálnemu riaditeľovi ZSSK povedal, nech sa ľuďom vyskladajú na odškodné. Nemôžu predsa dostať len štyri alebo päť eur. Zo svojich vlastných peňazí dali cestujúcim, ktorí sa ozvali, po 50 eur. A ja si myslím, že to bolo aj málo.


Toto je marketingový ťah, ale existuje riziko, že ľudia sa budú báť do vlakov nastupovať. Ako to riešiť koncepčne, aby sa tieto situácie neopakovali?
Ľudia budú chodiť do vlakov, keď budú čisté, bezpečné a rýchle.


A to nedocielite práve väčšími investíciami?
Samozrejme, veď o to ide. Bez toho, aby sme do vlakovej dopravy investovali, sa nemôžeme porovnávať s Rakúskom alebo ostatnými rozvinutejšími štátmi. Keď u nás bude chodiť vlak z Bratislavy do Košíc 160-kilometrovou rýchlosťou, tak budeme skákať po plafón, ale na iných miestach sa už dnes chodí dvestovkou. Aj na tomto vidíme, ako bola dlhé roky zanedbávaná osobná vlaková doprava. Stále sme hovorili len o diaľniciach. Dnes už aj Európska komisia tvrdí, že posaďme ľudí do vlakov. Lenže donútiť ich nevieme, my sa musíme postarať o kvalitnú službu. Je to o finančných prostriedkoch do dvoch spoločností – Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Slovensko.


A kedy tie prostriedky prídu?
Sčasti už tam smerujú, len desiatky rokov vytváraný problém sa nedá dobehnúť hneď. Väčšinu týchto tratí zrýchľujeme z európskych fondov. Rovnako tak aj kupujme nové vozne. Ministerstvo dopravy čerpá eurofondy veľmi dobre a dokážeme čerpať aj viac, keď nám dajú. A 20 miliónov navyše som vybavil u ministra financií, ktoré dostane ŽSR, aby mohli opravovať výhybky alebo vlakové zastávky. Nehovoríme, že to je veľa. Ale tieto prostriedky musíme vedieť efektívne využiť. Aby rýchliky niekde nemuseli brzdiť na desaťkilometrovú rýchlosť kvôli zlej trati a železničná doprava bola konkurenciou pre osobnú automobilovú dopravu. ZSSK zasa zabezpečila nové rušne a teraz k nim pribudnú aj nové zubačky, ale všetko niečo stojí. Dal som si vypracovať taký prieskum. Keby sme vymenili vozne a rušne staršie ako desať rokov za nové, tak by nás to stálo dohromady 2,2 miliardy eur. A Slovensko musí rozmýšľať aj nad tým, že nemáme elektrifikované všetky trate. Aj dieselové jednotky treba meniť.

Hovorili ste o 20 miliónoch pre ŽSR, ale práve oni kritizovali návrh štátneho rozpočtu s tým, že bude pre nich likvidačný a budú musieť znižovať trakčnú rýchlosť.
Pán riaditeľ si asi nespočítal všetky financie, čo dostáva. Pokiaľ ja dobre viem, ŽSR dostávajú 250 miliónov eur na opravy zo štátneho rozpočtu, plus teraz ďalších dvadsať. Ďalších 230 miliónov majú z eurofondov a k tomu majú aj vlastné finančné zdroje. Čiže ak si to zrátate, nie je to malý balík.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.