robotníci, diaľnica, obchvatArchív HN
StoryEditor

Pri stavbe diaľnic už nebude rozhodovať len najnižšia cena, NDS testuje novinku

18.12.2018, 11:08
Autor:
ČTKČTK
Novú metodiku pri výbere víťaza použije NDS v súťaži na výstavbu 9,1 kilometra rýchlostnej cesty R2 medzi obcami Kriváň a Mýtna.

Slovensko testuje novú metódu výberu zhotoviteľa dopravných stavieb, pri ktorej už nebude jediným kritériom najnižšia cena. Pilotným projektom nového spôsobu určenia víťaza verejnej súťaže je tender na postavenie technicky náročného úseku rýchlostnej cesty, do ktorého sa zapojili aj slovenské firmy. Informoval o tom správca diaľnic a rýchlostných ciest, štátna spoločnosť NDS.

"Cieľom zmeny hodnotenia ponúk pri verejných zákazkách na stavebné práce je dosiahnuť vyššiu hodnotu, a to zvýšením kvality stavebných prác za primeranú cenu," uviedla NDS.

Novú metodiku pri výbere víťaza použije NDS v prebiehajúcej súťaži na výstavbu 9,1 kilometra rýchlostnej cesty R2 medzi obcami Kriváň a Mýtna, ktorá leží medzi Zvolenom a Lučencom. Ide o technicky náročný úsek, ktorého súčasťou bude asi päť kilometrov dlhá estakáda. Okrem ceny, ktorá má v hodnotiacich kritériách štyridsaťpercentnú váhu, NDS zohľadní aj kvalitu tímov odborníkov uchádzačov, prevádzkové náklady na budovanú cestu a vplyv stavby na prírodu.

Vyhodnotenie ponúk a podpis zmluvy s víťazom súťaže očakáva NDS v prvom polroku budúceho roka. Do súťaže sa zapojili štyri konzorciá.

Najnižšiu cenu, takmer 209,5 milióna eur, ponúklo združenie zložené z talianskej skupiny ICM S.p.A. a slovenský Váhostav-SK, ktorý pred rokmi v niektorých tendroch na budovanie ciest na Slovensku ponúkal najnižšie ceny a neskôr sa dostal do finančných ťažkostí, neplatil dodávateľom a získal súdnu ochranu pred veriteľmi.

Do tendra na budovanie spomínaného úseku rýchlostnej cesty sa v iných konzorciách zapojili tiež české firmy Eurovia CS, Metrostav, SMP CZ či M-Cesty.

Nové metódy výberu zhotoviteľov v oblasti dopravných stavieb testuje tiež Česko. Mohli by predísť situáciám, kedy v súťažiach víťazia uchádzači, ktorí ponúkli najnižšiu cenu, avšak pri realizácii potom vznikajú problémy v podobe zdržania alebo nadpráce. Pilotným projektom, v ktorom bude metóda použitá, je podľa českého ministerstva dopravy štúdia železničnej trati medzi Přerovom a Ostravou.

Pozrite si aj rozhovor s odborníkom na diaľnice z leta 2018:

01 - Modified: 2024-04-23 11:39:40 - Feat.: - Title: Diaľničiari začali raziť tunel Okruhliak za takmer 350 miliónov. Dokončiť sa má do štyroch rokov, vraví Ráž 02 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 03 - Modified: 2024-04-05 10:54:55 - Feat.: - Title: Napojenie diaľnic v smere Jarovce - Trnava má byť hotové koncom roka, hlásia diaľničiari 04 - Modified: 2024-04-05 07:46:12 - Feat.: - Title: Kontrolný deň ministra Ráža na križovatke diaľníc D1 a D4 05 - Modified: 2024-03-28 09:01:42 - Feat.: - Title: Oprava diaľničného mosta pri Trnave sa začne po Veľkej noci
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 07:03