Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.01.2019, 09:26 Aktualizované dňa 10.01.2019 o 10:58

Na Slovensku sa vyrobilo najviac áut v histórii, obhájili sme aj pozíciu svetového lídra

  • Slovensko vyrobilo v minulom roku 198 automobilov na tisíc obyvateľov, čo bolo najviac na svete.
  • V tomto roku sa očakáva ďalšie zvýšenie produkcie automobilov.
Na Slovensku sa vyrobilo najviac áut v histórii, obhájili sme aj pozíciu svetového lídra
Zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Výroba vozidiel na Slovensku vlani podľa predbežných údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) stúpla na nový rekord. Vyrobilo sa u nás viac ako 1,08 milióna áut.

Slovensko si tak v prepočte na tisíc obyvateľov udržalo postavenie svetovej jednotky vo výrobe automobilov. V minulom roku sa toto číslo vyšplhalo až na 198. Dnes o tom na tlačovej konferencii informovali zástupcovia ZAP. V roku 2017 automobilky u nás zmontovali 1,03 milióna vozidiel.

Vyrobíme ešte viac

Pre tento rok ZAP odhaduje ďalší nárast produkcie automobilov, a to na 1,15 milióna vozidiel. Vlani spustil v Nitre výrobu závod britskej automobilky Jaguar Land Rover, už roky vyrábajú vozidlá továrne automobiliek Kia Motors, Volkswagen a skupiny PSA.

Bratislavský závod Volkswagenu vlani vyrobil cez 400-tisíc vozidiel. Závod PSA dosiahol medziročný nárast produkcie o 5,1 percenta na rekordných 352 007 áut a s ďalším rastom počíta aj tento rok.

Z výrobných liniek továrne Kia Motors zišlo 333-tisíc vozidiel. Továreň Jaguar Land Rover minuloročné výrobné výsledky a výhľad na tento rok nezverejnila.

"Tento rok bude automobilový priemysel v znamení prípravy na globálne výzvy, ktoré súvisia hlavne s legislatívou v oblasti znižovania emisií. Kvôli tomu nastane rozvoj trhu s vozidlami na alternatívny pohon. To prinesie dopady na výrobu vozidiel a súčiastok," uviedol šéf ZAP Alexander Matušek.

Čo trápi výrobcov

Na zabezpečenie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu je podľa ZAP potrebné odstrániť nestabilitu a slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Je nevyhnutné zabrániť rýchlemu a nepredvídateľnému nárastu nákladov zamestnávateľov.

Problémom zostáva aj nízka úroveň výskumno-vývojových aktivít, nedostatočný rozvoj systému spolupráce akademickej obce a priemyslu pri aplikovanej vede, výskume a inováciách. Nízka je aj úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové formy mobility.

Automobilový priemysel je hlavným ťahúňom exportne orientované slovenskej ekonomiky. Na celkovej priemyselnej produkcii sa podieľa takmer 47 percentami a na hrubom domácom produkte 13 percentami. Predvlani v tomto odvetví pracovalo takmer 155-tisíc ľudí.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.