Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.01.2022, 16:54

Pilier našej ekonomiky stagnuje. Aj napriek tomu dokázal prekvapiť

Podiel automotive segmentu na hrubom domácom produkte medziročne klesol a výrazne utrpela aj zamestnanecká základňa.

Pilier našej ekonomiky stagnuje. Aj napriek tomu dokázal prekvapiť
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Ťahúň slovenského hospodárstva už takmer dva roky bojuje s problémami. Medziročne zamestnáva o desaťtisíc ľudí menej, na hrubom domácom produkte sa podieľa nie pätnástimi, ale dvanástimi percentami a zhruba o sedem percent sa oslabil aj v oblasti exportu.

Zabrať mu tak dal nielen rok 2020, ale aj minulý rok, keď sa k problémom s koronavírusom pridal nedostatok čipov. Aj preto podľa Inštitútu finančnej politiky príde naša ekonomika zhruba o 1,2 miliardy eur, pričom niektorí analytici rátajú s mankom až na úrovni dvoch miliárd.

Oslabenie segmentu po roku, keď Volkswagen, Jaguar Land Rover, Stellantis a viac ako 350 dodávateľov zavádzali stop vo výrobe či prispôsobovali ju dodávkam, nie je prekvapením.

Nečakaným faktom je však to, že výroba automobilov v absolútnych číslach napokon vlani v porovnaní s rokom 2020 na Slovensku rástla.

Podľa odhadov Zväzu automobilového priemyslu sme totiž za rok 2021 vyrobili viac ako milión vozidiel. Presné číslo nie je stále známe. Inými slovami, podľa zástupcov nášho automotive rástla ich výroba o štyri percentá.

„Vyrobili sme viac ako jeden milión automobilov. Stále sme svetovou jednotkou v počte vyrobených vozidiel na tisíc obyvateľov. V minulom roku to bolo 184 áut,“ uviedol na tlačovej konferencii prezident zväzu Alexander Matušek s tým, že v roku 2019 sa u nás vyrobilo 204 kusov na tisíc obyvateľov.

Prekvapením je tiež rast v oblasti registrácií nových vozidiel. Tých bolo vlani vyše 87-tisíc, čo je o 2,9 percenta viac ako rok predtým.

„Celkovo možno považovať tieto čísla za mierne optimistické aj vzhľadom na ťažké obdobie poznačené pandémiou a problémami v dodávkach, ktorým si prechádzame,“ konštatuje Matušek.

Volkswagen sa chystá na nové vlajkové lode

Aj Volkswagen tento rok ovplyvňovali najmä čipy. Ich akútny nedostatok potvrdil šéf fabriky Oliver Grünberg prvýkrát na jar minulého roka počas predstavovania hospodárskych výsledkov.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Do konca súťaže zostáva

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.