StoryEditor

Šéf štátnych železníc pre HN: Vlaky zadarmo sú pre Slovensko prospešné

23.01.2019, 23:00
Na rozdiel od „našponovaného malého dopravcu“ máme dostatok kapacít, ktoré vieme využiť, keď treba, povedal v rozhovore pre HN generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Ako hodnotíte stav vášho vozidlového parku?
Viem si predstaviť väčšie investície. Určite by to znamenalo zlepšenie prevádzkyschopnosti našich vozidiel. Ale treba pripomenúť, že dosiaľ sa nám podarilo preinvestovať takmer pol miliardy eur v regionálnej doprave za spolufinancovania z prostriedkov EÚ. V regiónoch používame nové dvojposchodové elektrické jednotky, aj dieselové motorové jednotky, ktoré tvoria takmer dve tretiny tohto regionálneho vozidlového parku. Čo sa týka diaľkovej dopravy, tam by sme potrebovali výraznejšie pridať. Ale vzhľadom na obmedzené finančné možnosti to robíme len takým tempom, akým je to možné.


Prečo je tých finančných prostriedkov stále nedostatok? Snažili ste sa získať viac od ministerstva dopravy?
Primárny predpoklad toho, koľko môžeme investovať, je rozhodnutie o rozpočte verejnej správy. Gestorom tohto je ministerstvo financií. Naše čísla, aj náš dlh, sú súčasťou štátneho dlhu. Prostriedky nie sú neobmedzené a musím rešpektovať dlh, ktorý je nastavený v rámci rozpočtu verejnej správy.


V posledných mesiacoch rezonujú na sociálnych sieťach horiace vlaky a iné incidenty. Nemali by byť železnice práve teraz prioritou?
Faktom je, že my do údržby už investujeme zvýšené prostriedky. Len minulý rok narástli o 40 percent, čo súvisí aj s tým, že sme za posledné dva roky pridali na našom výkone okolo troch miliónov vlakových kilometrov. A tieto vlakové kilometre realizujeme s tým istým personálom a de facto s tým istým vozidlovým parkom. Čiže vlaky sa viac používajú, a preto je vyvolaná aj väčšia potreba opráv. Investujeme a budeme investovať viac. Rôzne poznámky o tom, že naša prevádzkyschopnosť sa znižuje, nie sú pravdivé. Práve naopak, v minulom roku sme zlepšili prevádzkyschopnosť. V prípade medializovaných porúch nijako nevybočujeme z toho, čo je bežným rámcom prevádzky na železniciach aj v iných krajinách. V zahraničí sa tiež pokazí mašina alebo zadymí rušeň.


Keď sa médiá pýtali na tieto incidenty, hovorili ste, že niektoré rušne majú aj vyše 50 rokov. Nie je načase ich výmena?
Máme rozbehnutých viacero modernizačných projektov. Isto viete o lízingu desiatich kusov lokomotív typu Vectron od Siemensu, ktoré nám veľmi p...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Že sem príde viac študentov zo zahraničia? Nereálne, hovorí pre HN rektor nitrianskej univerzity (rozhovor) 02 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 03 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor) 04 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 05 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:28