Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.01.2019, 00:00

Národný dopravca je možný, no nerentabilný

Projekt vlastných aerolínií podľa odborníkov môže fungovať v zahraničí, ale nie u nás.

Národný dopravca je možný, no nerentabilný
Zdroj: TASR/Martin Baumann

Andrej Danko ako predseda Slovenskej národnej strany má jeden veľký sen a bojuje zaň už takmer rok. Postavil sa všetkým odborníkom, analytikom a aj kritikom. Národný letecký dopravca je pre neho priorita.

Keď v decembri české aerolinky ČSA zrušili posledný let medzi Bratislavou a Košicami, prišla povestná voda na mlyn pre argumentovanie vytvorenia vnútroštátnej linky, aby mohli Slováci lietať aspoň z Bratislavy do Košíc. Národný dopravca má však jeden veľký zádrh. „Pri národnom dopravcovi sa musel štát podieľať aj na vykrývaní strát,“ hovorí letecký odborník Ľubomír Krupár.

infografika
Zdroj: HN



Existujú úspešní národní dopravcovia
Zatiaľ čo na Slovensku sa diskutuje, či by bol slovenský národný letecký prepravca rentabilný alebo nie, v Chorvátsku v tom majú jasno. Štátny dopravca Croatia Airlines uviedol, že jeho konsolidovaný čistý zisk v roku 2017 medziročne vzrástol z 820-tisíc eur na 3,6 milióna eur.

Chorvátske aerolinky ešte neuviedli oficiálne čísla z roku 2018, ale odborníci predikujú vyššie čísla ako v predchádzajúcich rokoch. Spoločnosť uviedla, že v roku 2017 prepravila 2,13 milióna cestujúcich, čo je o desať percent viac ako v predchádzajúcom roku.

Letecký odborník Alexander Droczky však varuje, že tento netypicky šťastný príbeh s národným prepravcom je na Slovensku veľmi nepravdepodobný, keďže v Chorvátsku je v oveľa väčšej miere rozbehnutý turistický priemysel.


„Na to, aby sa niečo podobné zrealizovalo, by sme museli mať ucelené letecké plány, čo stále nemáme. Stále nám chýba letecká koncepcia, tak ako sa nedá dom stavať bez základov, nedá sa ani toto,“ hovorí Droczky. K nemu sa pripája aj bývalý šéf sliačskeho letiska Krupár. „Nebránim sa diskusii na túto tému, ale muselo by sa vyriešiť množstvo problémov, ako napríklad nadväznosť spojov. Ak napríklad budú chcieť Slováci letieť z Košíc do Bratislavy, nemôžeme predpokladať, že tam končia.“ Podľa Krupára je nevyhnutná nadväznosť na zahraničné lety. Podľa analýzy, ktorú vypracovala Ekonomická univerzita, by takýto dopravca bol str

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.