Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.02.2019, 00:00

Slovenský export do Británie padne takmer najviac v Únii, ukázala analýza o tvrdom brexite

  • Slovensko patrí ku krajinám, ktoré by tvrdý brexit zasiahol najviac.
  • Patríme medzi krajiny, ktorých export do Británie by klesol najvýraznejšie.
  • Brexit bez dohody môže zdražieť slovenský export o 13 percent.
  • Štruktúru vývozu Slovenska do Veľkej Británie tvoria z polovice autá.
Slovenský export do Británie padne takmer najviac v Únii, ukázala analýza o tvrdom brexite
Zdroj: TASR

Do odchodu Veľkej Británie z Európskej únie ostáva už len 47 dní a politické rokovania ostali na bode mrazu. Čoraz viac sa začínajú objavovať obavy z ekonomických dopadov brexitu bez dohody.

Väčšina analýz sa zhoduje na tom, že britská ekonomika by v dôsledku neriadeného brexitu utrpela ťažké následky. Najhoršie scenáre ukazujú, že Británia stratí 9,3 percenta svojho hrubého domáceho produktu, ceny bývania by mohli klesnúť o 30 percent a libra by mohla k doláru klesnúť na 1,10 dolára, upozorňuje denník New York Times.

Výrazný pokles exportu

Tvrdý brexit by však bol bolestivý aj pre 27 zvyšných členských krajín, vrátane Slovenska.

Slovensko patrí ku krajinám, ktoré by tvrdý brexit zasiahol najviac. Najviac postihnutou krajinou, čo sa týka poklesu vývozu, by bolo Írsko. Hneď za ním by nasledovalo Slovensko a Belgicko, ktoré môžu zaznamenať zníženie o viac ako tri percentá, píše New York Times. Denník sa odvoláva na analýzu, ktorá bola publikovaná v roku 2016. 

Graf znázorňuje pokles vývozu vzhľadom na podiel krajiny na obchode s Britániou

Zdroj: Economic &amp

Vývoz sa predraží​

Na dôsledky neriadeného brexitu v posledných dňoch upozorňuje aj Národná banka Slovenska. Tá vo svojom stredajšom komentári upozorňuje, že vývoz do Británie sa v prípade tvrdého brexitu kvôli clám a iným novým reguláciám môže predražiť približne o 13 percent a najviac na to doplatia práve autá. Tie tvoria približne polovicu exportu Slovenska do Británie.

„Osobné autá, na ktoré sa koncentruje slovenský export do UK, patria medzi komodity najviac zaťažené tak tarifnými, ako aj netarifnými bariérami,“ píše Anna Vladová v komentári Národnej banky.

Práve netarifné bariéry, ako napríklad rôzne normy, administratívne procedúry či zvýhodňovanie domácich producentov, sa v posledných rokoch najviac rozmáhali v automobilovom priemysle.

„V prípade brexitu bez dohody by boli mnohé odvetvia vystavené množstvu požiadaviek na sanitárne, fytosanitárne, kvalitatívne, výkonnostné a iné testovanie, ale aj označovanie výrobkov v porovnaní s dnešným jednotným postupom,“ upozornila Vladová. V priemere by sa tak mohol vývoz do Británie predražiť o 13 percent.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.