Premiér Peter Pellegrini spolu s ministrom financií Petrom Kažimírom predstavili svoje plány tesne po príchode nového roku.TASR
StoryEditor

Slovenský export do Británie padne takmer najviac v Únii, ukázala analýza o tvrdom brexite

08.02.2019, 23:00
Slovensko patrí ku krajinám, ktoré by tvrdý brexit zasiahol najviac.

Do odchodu Veľkej Británie z Európskej únie ostáva už len 47 dní a politické rokovania ostali na bode mrazu. Čoraz viac sa začínajú objavovať obavy z ekonomických dopadov brexitu bez dohody.

Väčšina analýz sa zhoduje na tom, že britská ekonomika by v dôsledku neriadeného brexitu utrpela ťažké následky. Najhoršie scenáre ukazujú, že Británia stratí 9,3 percenta svojho hrubého domáceho produktu, ceny bývania by mohli klesnúť o 30 percent a libra by mohla k doláru klesnúť na 1,10 dolára, upozorňuje denník New York Times.

Výrazný pokles exportu

Tvrdý brexit by však bol bolestivý aj pre 27 zvyšných členských krajín, vrátane Slovenska.

Slovensko patrí ku krajinám, ktoré by tvrdý brexit zasiahol najviac. Najviac postihnutou krajinou, čo sa týka poklesu vývozu, by bolo Írsko. Hneď za ním by nasledovalo Slovensko a Belgicko, ktoré môžu zaznamenať zníženie o viac ako tri percentá, píše New York Times. Denník sa odvoláva na analýzu, ktorá bola publikovaná v roku 2016. 

Graf znázorňuje pokles vývozu vzhľadom na podiel krajiny na obchode s Britániou

Economic &

Vývoz sa predraží​

Na dôsledky neriadeného brexitu v posledných dňoch upozorňuje aj Národná banka Slovenska. Tá vo svojom stredajšom komentári upozorňuje, že vývoz do Británie sa v prípade tvrdého brexitu kvôli clám a iným novým reguláciám môže predražiť približne o 13 percent a najviac na to doplatia práve autá. Tie tvoria približne polovicu exportu Slovenska do Británie.

„Osobné autá, na ktoré sa koncentruje slovenský export do UK, patria medzi komodity najviac zaťažené tak tarifnými, ako aj netarifnými bariérami,“ píše Anna Vladová v komentári Národnej banky.

Práve netarifné bariéry, ako napríklad rôzne normy, administratívne procedúry či zvýhodňovanie domácich producentov, sa v posledných rokoch najviac rozmáhali v automobilovom priemysle.

„V prípade brexitu bez dohody by boli mnohé odvetvia vystavené množstvu požiadaviek na sanitárne, fytosanitárne, kvalitatívne, výkonnostné a iné testovanie, ale aj označovanie výrobkov v porovnaní s dnešným jednotným postupom,“ upozornila Vladová. V priemere by sa tak mohol vývoz do Británie predražiť o 13 percent.

01 - Modified: 2024-04-12 10:14:51 - Feat.: - Title: Export Číny v marci prudko klesol, nečakaný pokles zaznamenal aj dovoz 02 - Modified: 2024-03-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Prezident lobista, prečo nie? 03 - Modified: 2024-03-24 10:59:30 - Feat.: - Title: Šéf exportérov: Prezident má otvárať dvere našim firmám v zahraničí. Doteraz sa to nedialo, sú demotivovaní 04 - Modified: 2024-03-13 21:34:06 - Feat.: - Title: Rizikovosť krajín má vplyv aj na exportérov 05 - Modified: 2024-03-08 08:14:45 - Feat.: - Title: Zahraničný obchod skončil v januári s prebytkom v stovkách miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 02:50