Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.02.2019, 18:45

Penta má zelenú. V Prahe postaví druhé letisko

Projekt za 77 miliónov eur roky brzdili odporcovia prevádzky. Súd v Štrasburgu však ich sťažnosti odmietol riešiť.

Penta má zelenú. V Prahe postaví druhé letisko

Druhé pražské letisko. To je projekt Penty za 77 miliónov eur, o ktorého realizáciu sa finančná skupina snaží už roky. K jeho realizácii je teraz o krok bližšie. Európsky súd v Štrasburgu totiž odmietol prejednávať žalobu obcí, ktoré sú proti výstavbe letiska.

Investor tak môže pokračovať v plánoch na rozšírenie svojich aktivít vo vlastných priestoroch najstaršieho leteckého výrobcu v krajine – Aero Vodochody.

Ten aktuálne vyvíja nástupcu legendárneho lietadla L 39 NG Albatros. „V prípravách nového letiska naďalej pokračujeme, naším zámerom je dokončiť ho do roku 2025,“ uviedol pre HN hovorca Penty Gabriel Tóth.

Nové letisko má byť medzinárodným letiskom, ktoré priamo aj nepriamo vytvorí tritisíc pracovných miest. Investor počíta so 48 odbavenými lietadlami denne a ročný počet cestujúcich by mal byť na úrovni 3,5 milióna pasažierov.

Silná konkurencia
Letisko vzdialené od centra Prahy 22 kilometrov bude podľa odborníkov konkurovať hlavne Letisku Václava Havla a Letisku Pardubice. Na porovnanie, jediné pražské letisko v minulom roku prepravilo takmer 17 miliónov pasažierov a od centra mesta je vzdialené 18 kilometrov. A cesta naň trvá v čase dopravnej špičky o štyri minúty dlhšie, teda 34 minút.

Letisko Pardubice, ktoré je prevádzkované mestom Pardubice a Pardubickým krajom, je vzdialené 120 kilometrov od hlavného mesta. Vodochody by však aj napriek vzdialenosti mohli presvedčiť ľudí z regiónov, aby využili ich služby.

Okolité obce letisko nechcú
Celý projekt doteraz brzdila iniciatíva Stop letisku Vodochody, za ktorou stojí 12 obcí. Tie v súvislosti s prevádzkou letiska očakávajú problémy, a preto podali žalobu na Českú republiku. Dôvodom bolo to, že odporcovia si nemohli uplatniť námietky pri posudzovaní vplyvov stavby na životné prostredie. Spor sa dostal až na Európsky súd do Štrasburgu, ktorý sa však žalobou odmietol zaoberať.

Nadmerný hluk, možnosť katastrofy a ochrana životného prostredia. Obce z iniciatívy Stop letisku Vodochody sa z týchto dôvodov snažili roky sabotovať projekt výstavby nového projektu, za ktorým stojí finančná skupina Penta.

Séria súdnych sporov dorazila až pred brány Európskeho súdu v Štrasburgu. Tam však aj skončila. „Od Európskeho súdu pre ľudské práva sa nám žaloba vrátila s tým, že sa ňou súd nebude z procesných dôvodov vôbec zaoberať,“ potvrdil pre český spravodajský portál e15.cz starosta neďalekej dediny Líbeznice, ktorá je súčasťou združenia proti letisku.

Prevádzka sa môže začať v roku 2025
Prvotný kladný posudok dostal investor už v roku 2013. Ministerstvo životného prostredia však posudok po odpore okolitých obcí odvolalo, na čo Vodochody reagovali žalobou a po štyroch rokoch, v roku 2017, ho získali späť.

Generálny riaditeľ Letiska Vodochody Martin Kačur tvrdí, že snaha iniciatívy vystupujúcej proti výstavbe letiska je zbytočná. „Aj Európsky súd potvrdil to, čo hovoríme od samotného začiatku. Proces EIA prebehol tak, ako mal, v súlade so všetkými normami. Peniaze obcí by bolo lepšie utratiť na rozumné projekty, nie za právnych ekoaktivistov,“ uviedol Kačur pre portál E15.cz.

Penta aktuálne odhaduje, že nové letisko by mohlo byť v prevádzke v roku 2025. Po doterajších sporoch však pripúšťa, že sa môže mýliť. „Ak budú podobné obštrukcie pokračovať, nevylučujeme, že sa tento termín ešte natiahne,“ konštatuje hovorca Penty.

Dôležitý výjazd na diaľnicu
Prvotný kladný posudok z roku 2013 obsahoval okolo 120 podmienok, ktoré musí investor splniť. Jednou z nich je aj dostavba zjazdu z diaľnice D8 pre sťažnosti starostov okolitých obcí.

V súčasnosti prebiehajú územné prípravy. „Čo sa týka predmetnej križovatky, aktuálne pripravujeme materiál pre územné konanie. Takéto dopravné riešenie križovatky považujeme za nutné, keďže neriešenie súčasnej situácie by viedlo len k zhoršeniu dopravnej situácie severne od Prahy. Križovatka je zároveň súčasťou našich verejnoprospešných investícií,“ potvrdil to hovorca Penty Gabriel Tóth.

Najstarší český letecký výrobca
V areáli, kde má byť nové letisko, pôsobí aj letecký výrobca, ktorý je takisto vo vlastníctve Penty. Nákladný výskum a vývoj, absencia objednávok a strata niektorých odberateľov však spoločnosti spôsobili finančné problémy.

S nimi však Penta, ktorá je ich vlastníkom, počítala. „Je to pre nás očakávaný krok, keďže od začiatku sme vedeli, že vývoj nového lietadla bude finančne veľmi nákladný, rádovo v desiatkach miliónov eur. S investičnými injekciami sme teda počítali už v okamihu, keď Penta schválila dlhodobú stratégiu rozvoja Aero Vodochody,“ informoval hovorca spoločnosti Penta Gabriel Tóth. Výšku pomoci odmietol komunikovať.

Podľa informácií českých Hospodárskych novín by mala byť finančná pomoc vo výške 400 miliónov českých korún, čo je v prepočte 15,5 milióna eur. „Spoločnosť zaznamenala v posledných rokoch prepad tržieb a dostala sa do straty,“ informuje analytik z Finlordu Boris Tomčiak.

Aj napriek tomu, že spoločnosť v minulosti nedosahovala prevratné tržby, v súčasnosti podľa vlastných slov nemá existenčné problémy. „Bez vplyvu obrovských investícií do L-39NG je naša finančná situácia vyrovnaná,“ informuje hovorca Aero Vodochodov Tobiáš Tvrdík.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.