automobilky, výrobaPeter Mayer
StoryEditor

Slovenské firmy by nemali zbankrotovať pre tvrdý brexit. Najviac utrpí automobilový priemysel

08.03.2019, 08:26
Autor:
TASRTASR
Veľká Británia je v osmičke najvýznamnejších obchodných partnerov Slovenska v rámci EÚ.

Ani brexit bez dohody by nemal viesť k bankrotom alebo konkurzom slovenských firiem. Bude mať však dosah na pokles exportu i úbytok pracovných síl najmä v automobilovom priemysle. V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal country manažér spoločnosti Coface Juraj Janči.

„Žiadna slovenská firma nemá svoj biznis stopercentne orientovaný len na Veľkú Britániu. Preto by brexit nemal znamenať koniec nejakej väčšej alebo strednej firmy na Slovensku. Očakávame však komplikáciu fyzickej prepravy tovarov, logistické problémy, zdržania na hraniciach, čo môže viesť k poklesu vývozu,“ konštatoval Janči.

Veľká Británia je v osmičke najvýznamnejších obchodných partnerov Slovenska v rámci EÚ. V roku 2017 bol celkový vývoz zo Slovenska do Veľkej Británie v objeme takmer 4,5 miliardy eur. Podiel Veľkej Británie na našom vývoze do zahraničia tak predstavoval šesť percent.

„Dominantný zdroj nášho hrubého domáceho produktu (HDP) je automobilový priemysel a ten najviac pocíti dôsledky brexitu bez dohody. Automobilový priemysel je prepojený s exportom do Veľkej Británie," tvrdí Janči.

"Spočítali sme, že dosah na HDP môže byť až 0,8 - 1,2 percenta. Zároveň ohrozených môže byť 8000 až 10 tisíc pracovných miest. Tvrdý dosah to môže mať aj na odvetia, ktoré nadväzujú na automotive cez elektroniku až po textil,“ dodal Janči.

Poslanci Dolnej snemovne budú o dohode o vystúpení Británie z EÚ druhýkrát hlasovať v utorok 12. marca. Ak dohodu vyrokovanú vládou premiérky Mayovej s Bruselom neschvália, budú následne 13. marca hlasovať o odchode Británie z EÚ bez dohody. V prípade, že tento návrh prejde, Británia EÚ opustí 29. marca.

Ak nie, dolná komora parlamentu bude 14. marca hlasovať o tom, či požiadajú EÚ o odloženie brexitu. Takúto žiadosť budú musieť odsúhlasiť všetky zvyšné členské krajiny Únie.

01 - Modified: 2024-04-13 17:46:36 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky sú proti sankčným clám na dovoz čínskych elektromobilov, obávajú sa negatívnych dopadov 02 - Modified: 2024-04-14 22:16:51 - Feat.: - Title: Ja som operátor výroby, kto je viac? 03 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 04 - Modified: 2024-04-08 10:28:48 - Feat.: - Title: Priemyselná výroba v Česku sa po troch mesiacoch vrátila k rastu. Zachránil ju automobilový priemysel 05 - Modified: 2024-04-05 05:53:29 - Feat.: - Title: Pistáciová a čokoládová? Firemné hodnoty nie sú zmrzlina
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 09:48