Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.04.2019, 12:25 Aktualizované dňa 17.04.2019 o 14:48

Vláda ide pomôcť automobilovému priemyslu, chce prijať 21 opatrení

  • Podľa ministra hospodárstva Petra Žigu by sa mal napríklad zvýšiť tzv. superodpočet na vedu a výskum.
  • Uznesenia prijaté vládou sú formulované tak, že nebudú platiť len pre automobilový priemysel, ale aj pre podnikateľské prostredie.

Automobilový priemysel je chrbtovou kosťou ekonomiky. Uviedol to na margo jeho dôležitosti minister hospodárstva Peter Žiga po rokovaní vlády, ktorá schválila materiál o návrhu opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku.

Rokovanie o tomto materiáli vládny kabinet prerušil 3. apríla, podľa Žigu pre požiadavky členov vlády na väčšiu konkretizáciu opatrení.

"Prijali sme 21 uznesení v rámci stredajšieho rokovania vlády (k tomuto bodu), kde v spolupráci s jednotlivými ministerstvami sa budeme snažiť priniesť opatrenia, ktoré pomôžu postaveniu automobilového priemyslu. Uznesenia sú však formulované tak, že nebudú platiť len pre automobilový priemysel, ale pre podnikateľské prostredie všeobecne," oznámil.

Podľa Žigu by sa mal napríklad zvýšiť tzv. superodpočet na vedu a výskum zo súčasných 100 percent na tohtoročných 150 percent a budúcoročných 200 percent. "Bude sa tiež zvyšovať nezdaniteľná položka z príjmov pre zamestnancov," povedal.

Ide o prvý krok

Automobilový priemysel je podľa Žigu taký významný, že vláda podpíše memorandum so Zväzom automobilového priemyslu (ZAP). "Jednotlivé opatrenia, ktoré sme aj v stredu prijali, sú prvým krokom, takou vykopnutou loptou, a začíname hrať," povedal. Po podpise memoranda bude podľa neho nasledovať ďalšie stretnutie so ZAP, kde budú diskutovať o prijatí ďalších opatrení v tomto roku.

"Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského hospodárstva a svojou podstatou ovplyvňuje rozvoj viacerých priemyselných odvetví. V súčasnosti zamestnáva viac ako 130-tisíc pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňuje tvorbu viac ako 250-tisíc pracovných miest. Zároveň generuje 44 percent HDP z priemyselnej výroby a tým, že sa podieľa 40,2 percent na exporte, významným spôsobom prispieva k pozitívnej obchodnej bilancii Slovenska," zdôraznil dôležitosť automobilového priemyslu rezort hospodárstva.

Závislosť od zahraničných investorov

Automobilový priemysel je na Slovensku podľa ministerstva hosodárstva významne závislý od zahraničných investorov, pričom nezahŕňa len výrobcov vozidiel, ale aj dodávateľské reťazce.

Rezort spolu so zástupcami automobilového priemyslu identifikovali viacero bariér, ktoré súvisia so zmenami v podnikateľskom prostredí na Slovensku a ktoré z krátkodobého, ale aj z dlhodobého hľadiska zhoršujú podmienky na trvalo udržateľnú konkurencieschopnosť automobilového priemyslu Slovenska nielen u finálnych producentov, ale najmä u dodávateľov.

Podľa ministerstva hrozí, že pôsobením týchto bariér postupne dôjde k presunu projektov niektorých výrobcov do okolitých krajín a k ohrozeniu získavania nových projektov pre existujúce výrobné kapacity. Prejaviť sa to môže aj v neschopnosti niektorých výrobcov konkurovať pri schvaľovaní projektov so svojimi internými konkurentmi (výrobnými závodmi tých istých značiek) lokalizovanými v iných členských štátoch Európskej únie.

Navrhli riešenie

Predkladaný vládny materiál identifikuje a navrhuje riešenia pre tri bariéry, a to nestabilitu a nesystémovosť vývoja podnikateľského prostredia s priamym dosahom na rýchly a nepredvídateľný rast nákladov, ďalej nízku úroveň výskumno-vývojových aktivít, rozvoja aplikovanej vedy, výskumu a inovácií a sieťovania aktérov, ako aj nedostatočne vytvorené prostredie na uplatnenie princípov obehového hospodárstva v automobilovom priemysle.

Ministerstvo hospodárstva v materiáli doplnilo, že identifikované bariéry a návrhy riešení z nich vyplývajúcich sú výsledkom analytických materiálov

Zväzu automobilového priemyslu, ako aj analytických podkladov, ktoré ministerstvo hospodárstva vypracovalo v rámci vládou schváleného komplexného dokumentu s názvom Stratégia hospodárskej politiky Slovenska do roku 2030.

Úlohy, ktoré z materiálu vyplývajú, sú premietnuté do návrhu uznesenia vlády s cieľom znížiť, respektíve odstrániť, negatívny vplyv identifikovaných bariér na ďalší vývoj automobilového priemyslu, a tým aj na konkurencieschopnosť hospodárstva Slovenska.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.