Keď prepukla hospodárska kríza v roku 2008, za dva roky na Slovensku vzrástla nezamestnanosť o približne polovicu a podobný, ak nie horší vývoj bol aj v iných európskych krajinách. Dopyt sa prepadol, podniky nemali zákazky a boli nútené prepúšťať.
V Nemecku však na rozdiel od zvyšku Európy nezamestnanosť nielenže nestúpala, ale dokonca mierne klesla. Jedným z dôvodov bolo podľa odborníkov opatrenie známe aj ako kurzarbeit. Podobnú schému chce teraz na Slovensku zaviesť aj naša vláda, no iba pre automobilový priemysel.
Na detaily je priskoro
Mechanizmus v Nemecku funguje jednoducho. Ak podniky prechádzajú ťažkým obdobím, môžu zamestnancom skrátiť pracovný čas s tým, že rozdiel v plate doplatí štát. Počas tohto obdobia sa však títo ľudia musia zúčastňovať na rekvalifikačných kurzoch.
Ako uvádza návrh opatrení na podporu automobilového odvetvia, ktorý vláda schválila na poslednom rokovaní, tento systém má zabezpečiť udržanie kvalifikovaných zamestnancov a ich pracovných návykov v kritických obdobiach ekonomického vývoja.
Ako presne by však mal mechanizmus fungovať u nás a akú sumu zo mzdy by hradil štát, však zatiaľ nie je známe. Ako uviedla hovorkyňa ministerstva práce Veronika Husárová, „v tejto chvíli je priskoro hovoriť o konkrétnych opatreniach. Ministerstvo dostalo za úlohu viesť sociálny dialóg s cieľom za...
Zostáva vám 85% na dočítanie.