Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.05.2019, 00:00

Daňové úľavy, investičné stimuly. Danko pre HN vysvetlil, prečo chce zobrať podnikateľov do Ruska

Predseda parlamentu Andrej Danko v rozhovore pre HN uviedol, že chce slovenským biznismenom otvárať cestu na ruský trh.

Vrátili ste sa z Ruska, v júli plánujete do Moskvy ďalšiu cestu, tentoraz aj so slovenskými podnikateľmi. O koho konkrétne pôjde?
Rovno, keď ich poviem, tak ich obvinia z toho, že idú s Dankom do Ruska. Robíme na tom s Klubom 500 a ide mi o to, aby to boli výkonní manažéri.

Pôjde aj predseda združenia Vladimír Soták?
Neviem ešte, či pôjde s nami. Podobne chodia podnikatelia aj s českým prezidentom Zemanom, a naposledy boli napríklad v Číne. Neriešim to podľa mien, ale podľa toho, či sa ten daný segment môže v Rusku na trhu chytiť. Myšlienka je taká, že v Rusku je možnosť rôznych daňových úľav a investičných stimulov. Sú tam veľké medzinárodné konferencie, kde sa predbiehajú podnikatelia, naposledy tam Mercedes otvoril veľkú fabriku. S ruským ministrom priemyslu Denisom Manturovom, ktorý je môj priateľ, pripravil prezentáciu, na ktorú môžu ísť aj slovenskí bankári a aj podnikatelia. Viem ich zobrať so sebou zhruba desať. V rámci tej cesty by som mal ísť na parlamentné zhromaždenie, týchto ľudí uvediem na ministerstvo priemyslu a mali by tam mať prezentáciu, kde a za akých podmienok sa dá v Rusku investovať. A o čo majú Rusi záujem. Takže to môžu byť aj niektorí zástupcovia podnikateľských kruhov, ktorí spájajú, nemusia to byť konkrétne firmy. Ešte na tom pracujem, no malo by to byť asi 3. júla. Na parlamentnom zhromaždení budú šéfovia všetkých parlamentov.

Spomínali ste, že tam zoberiete aj niekoho z automobilového priemyslu. Pôjde o veľkých hráčov ako KIA, Jaguar, Volkswagen a podobne?
No, to nie. Taký Volkswagen mňa nepotrebuje, on tam sám má svoje aktivity, napríklad nový šéf Volkswagenu v Bratislave je človek, ktorý tam dlhé roky žil.


Ako ste to teda mysleli?
Pri sťahovaní automobilového priemyslu sa tu vytvorilo množstvo slovenských firiem, ktoré robia dizajn alebo robia montáže. Títo ľudia a firmy budú musieť do budúcnosti hľadať uplatnenie. Automobilový priemysel sa bude určite sťahovať do Ruska, pretože Európska únia si vymyslela veľmi rýchlo emisné normy a povedali si, že idú likvidovať výrobu automobilov, pretože všetci budeme jazdiť na elektromobiloch, čo považujem v Európe za absolútne šialenstvo. Títo ľudia, ktorí tu u nás pracujú, môžu stratiť svoju prácu. V kontexte toho, že tam napríklad odíde veľký výrobca automobilky, títo naši ľudia sa tam dokážu veľmi rýchlo etablovať a uchytiť. Rusko bude a je veľký trh. Viete, sankcie spôsobili najmä to, že obraty klesajú, ale rastú americké bilancie s Ruskou federáciou. Obchodná bilancia Nemecka narastá takým šialeným tempom, že si to ani neviem predstaviť.

Prečo vám tak prekážajú elektromobily? Nie je to podľa vás cesta, ako nezaťažovať viac životné prostredie?
Prosím vás, tak si sadnite do elektromobilu a dobrého benzínového auta. Ja budem vždy asi pre niekoho konzervatívny, ale auto má hučať. Auto nie je bicykel. Golfový vozík je dobrý, keď je elektrický, ale myslím si, že dnes už existujú rôzne katalyzátory a úprava vozidiel. Budem s tým asi aj umierať, ale budem chcieť mať benzínové auto, a nie elektromobil.


Aká bude finálna podoba zníženia daní pre firmy?
Pôvodne sa uvažovalo nad znížením dane na 15 percent, ktoré by sa nedotýkalo živnostníkov. Keď sme zobrali štruktúru spoločností, ktoré platia dane, vyšlo nám, že zhruba 80 percent spoločností sa hýbe pri obratoch do nejakých 50-tisíc eur. Ja som to vyhodnotil tak, že ak chceme byť zodpovední aj k štátnemu rozpočtu a chceme pomôcť aj živnostníkom, tak do obratu do stotisíc by ten výpadok nemal prekročiť sto miliónov eur. Dotklo by sa to však 80 percent subjektov, ktoré tu podnikajú. Myslím si, že je to cesta posilnenia strednej triedy, to znamená tých slobodných povolaní a jednoosobových eseročiek. Čo sa týka výpadku alebo dosahu na štátny rozpočet, tak to je ľahká matematika. Na to nemusíte mať ani Harvard, ale zložitejšia vec je vyrátať aj prínosy pre rozpočet. A pritom to, koľko by takéto opatrenie prinieslo do štátnej kasy, je rovnako podstatné, ako vyčísliť výpadok, ktorý to spôsobí.

Podmienkou na získanie tejto sadzby bude iba obrat do stotisíc alebo ešte niečo, napríklad počet zamestnancov?
Bude tam iba obrat, to už by bola veľká zložitosť. Tým, že nie sme legislatívne viazaní EÚ, daň z príjmov je veľmi silný nástroj na oživenie ekonomiky. Ľutujem, že nevieme presadiť zníženie na 15 percent pre všetkých podnikateľov.

Čiže budú iba dve sadzby, nepôjde progresívne hore?
Áno, a bude platiť aj pre živnostníkov.

Odborníci poukazujú na to, že to môže viesť k štiepeniu podnikov, aby sa tak umelo dostali na potrebný obrat. Nebojíte sa toho?
Pozrite sa, každý zákon sa dá oklamať. Každý sa dá obísť. Na to, aby ste mi vedeli dať taký argument, by ste mi museli povedať, koľko subjektov sa tak vie reálne rozdeliť. Ja si myslím, že to nebudú stovky ľudí, ktorí sa budú snažiť tak oklamať. Tie obraty sú potom naozaj skokovito vyššie. Ja nehovorím, že niekto, malý špekulant, sa nebude snažiť vytvoriť dve

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.