Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.05.2019, 00:00

Rýchlosť opráv závisí od financií

Vlakové stanice sa opravujú tak rýchlo, ako to dovoľuje rozpočet. Tvrdí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Juraj Tkáč.

Rýchlosť opráv závisí od financií
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Na úvod osobná skúsenosť. Keď človek vystúpi na Železničnej stanici Vinohrady, veľmi rýchlo sa presvedčí, prečo je považovaná za jednu z najhorších na Slovensku. Chystáte okrem opráv aj jej zásadnejšiu rekonštrukciu?
S rekonštrukciou stanice Vinohrady sme začali. Rozpočet je 370-tisíc eur, zahŕňa prestavbu nástupíšť a, samozrejme, aj opravu staničnej budovy. Je to kvôli skultúrneniu cestovania po tejto trati.


Všeobecne, železničné stanice sú prvým kontaktom cestujúceho so železničnou prepravou. Ste spokojný s ich stavom?
V rámci našich možností pripravujeme rekonštrukciu staničných budov po celom Slovensku. Samozrejme, sú niektoré stanice, ktoré nie sú využívané. A sú aj systémovo demolované. Ale tie v najvážnejšom stave rekonštruujeme. V súčasnosti sa pripravuje oprava veľkých staníc, ako je napríklad Zvolen, začne sa s realizáciou rekonštrukcie v Rimavskej Sobote. V rámci finančných možností robíme aj drobné úpravy, momentálne medzi Bratislavou a Komárnom.


Čo to znamená v praxi?
Sú to finančne nenáročné opravy a slúžia najmä na opravu fasády, okien a najviac deformovaných častí budov. Treba povedať jednu vec: časť priestorov staníc je v zmysle zákona o dráhach servisnými zariadeniami, a teda prevádzkovanie staníc a ich obnova nie je hradená plne z rozpočtu verejnej správy. Preto sú tieto náklady financované zo zdrojov ŽSR, neplynú z rozpočtu verejnej správy. Rýchlosť obnovy staníc je teda priamo úmerná výške zdrojov.


Zrejme najznámejšia stanica na Slovensku, na rekonštrukciu ktorej sa čaká roky, je Hlavná stanica v Bratislave. Minister Árpád Ersék pre HN povedal, že neverí oprave do roku 2030. Aké sú vaše plány?
Pred majstrovstvami sveta v hokeji sa úspešne a načas dokončila malá rekonštrukcia. Tá zahŕňala opravu exteriérov, ako aj interiérov, čistenie podhľadov, výmenu svietidiel, úpravu svetlíkov, nové polepy a fólie na oknách. Tieto úpravy si vyžiadali náklady vo výške 382-tisíc eur bez DPH. Treba pripomenúť, že za posledné desaťročia je to najväčšia úprava, aká sa uskutočnila a je najviac viditeľná smerom k návštevníkom Hlavnej stanice.


Aký je však dlhodobý koncepčný plán pre Hlavnú stanicu?
Vo finálnom štádiu je štúdia uzla Bratislava, ktorá ráta aj s úpravou infraštruktúry na Hlavnej stanici. Tá totiž nie je vyhovujúca. Sú tam krátke nástupištia, je problém s pristavovaním vlakov. Prestavbu Hlavnej stanice preto nevnímame len ako prestavbu budovy, ale aj ako zmenu infraštruktúry, ktorá je nevyhnutná. Tú chceme financovať z vlastných zdrojov. A, samozrejme, zvažujeme aj vážnu prestavbu stanice.

Plánujeme vyhlásiť architektonickú a urbanistickú štúdiu, ktorá zásadným spôsobom určí, ako stavba bude vyzerať. Intenzívne spolupracujeme s novým vedením hlavného mesta, máme vytvorenú pracovnú skupinu, ktorá tieto veci rieši, rovnako aj nové zastávky, ktoré plánujeme vystavať v Bratislave. Aj táto štúdia ukáže, aký bude vývoj.


Kedy by teda Bratislava mohla mať novú alebo kompletne zrekonštruovanú hlavnú stanicu?
Keďže nejde len o budovu stanice, ale kľúčové sú aj investície do modernizácie jej infraštr

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.