Na pultoch obchodných reťazcov na Slovensku druhý rok po sebe stúpol podiel potravín slovenskej produkcie, v porovnaní s okolitými krajinami však zastúpenie potravín vlastnej výroby zostáva nízke.
Vyplýva to z najnovšieho prieskumu, ktorého výsledky dnes zverejnila Potravinárska komora Slovenska (PKS).
Podľa najnovšieho prieskumu, ktorý zadala PKS, zastúpenie domácich potravín na pultoch predajní na Slovensku vzrástlo na 38,6 percenta z 37,7 percenta vlani.
Ešte v roku 2011 pritom podiel predstavoval 50 percent a následne klesol až na 37,2 percenta v roku 2017.
"Som rád, že po šiestich rokoch, keď sme sledovali znižovanie podielu zastúpenie slovenských výrobkov v obchodoch, zaznamenávame už druhý rok po sebe mierny nárast. Musíme však ostať pri zemi, pretože celkový podiel najmä v porovnaní s okolitými krajinami naďalej zostáva nízky. Potenciál nevyužívame," uviedol šéf PKS Daniel Poturnay.
Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Materská v reakcii na zverejnené čísla uviedla, že k zmene trendu došlo aj v súvislosti s opatreniami na ochranu dodávateľov tovaru či dotáciami pre podnikateľov. Podľa nej sa tiež slovenskí spotrebitelia pri výbere tovaru už nerozhodujú len na základe ceny.
Z jednotlivých kategórií výrobkov má najnižšie zastúpenie v predajniach slovenská produkcia cukroviniek, olejov a konzervovaných produktov. Z reťazcov dlhodobo najmenší podiel domácich potravín ponúka na Slovensku obchodná sieť Lidl.