Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.06.2019, 15:09

Na Vodnom diele Gabčíkovo začali s modernizáciou, z eurofondov pôjde 122 miliónov

Generálnym dodávateľom prác je spoločnosť Metrostav, ktorá sa stala víťazom medzinárodného verejného obstarávania.

Na Vodnom diele Gabčíkovo začali s modernizáciou, z eurofondov pôjde 122 miliónov
Zdroj: TASR/Štefan Puškáš

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek vo štvrtok spoločne s ministrom životného prostredia Lászlóm Sólymosom (obaja Most-Híd), zástupcami Európskej komisie, Vodohospodárskej výstavby (VV) a Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) slávnostne poklepali základný kameň projektu modernizácie plavebných komôr na Vodnom diele Gabčíkovo (VDG).

Projekt Inovácia a modernizácia plavebných komôr VDG je spolufinancovaný z fondov Európskej únie (EÚ) a patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v EÚ.

Grant z Nástroja na prepájanie Európy CEF, schválený v roku 2016, predstavuje krytie vo výške 122,96 milióna eur. Generálnym dodávateľom prác je spoločnosť Metrostav, ktorá sa stala víťazom medzinárodného verejného obstarávania. Externý stavebný dozor zabezpečí Združenie VDG - Plavebné komory, zastúpené spoločnosťou Dopravoprojekt.

Modernizácia pri plnej prevádzke

Modernizovať sa bude podľa slov generálneho riaditeľa štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Daniela Kvoceru pri plnej prevádzke, pričom ako prvá bude inovovaná pravá plavebná komora.

V rámci projektu príde k výmene niekoľko stotonových horných a dolných vrát, vrátane ich príslušenstva. Inovovať sa bude aj plniaci a prázdniaci systém či regulačné uzávery vtokov a výtokov, ktoré zabezpečujú uzatvorenie a otvorenie plniacich kanálov pre naplnenie a vypustenie plavebnej komory.

"Bezpečnosť stavby sa zároveň zvýši stabilizáciou celého podložia plavebných komôr. Novinkou na Vodnom diele Gabčíkovo bude vyššia kontrola a riadenie dopravy prostredníctvom expertného kontrolného systému," priblížil Kvocera.

Projekt bude ukončený v roku 2022

Celý projekt má podľa jeho slov byť ukončený v júni 2022, pričom projekt je prvou veľkou obnovou vodného diela od jeho uvedenia do prevádzky.

"Dnes píšeme ďalšiu stranu histórie tejto významnej stavby, ktorá okrem protipovodňovej funkcie a výroby čistej elektriny zaisťuje aj plynulejšiu a bezpečnejšiu lodnú dopravu," zdôraznil na tlačovej konferencii po poklepaní kameňa Sólymos.

"Dunaj je naša najdôležitejšia medzinárodná vodná cesta. Je preto našou povinnosťou zabezpečiť na ňom spoľahlivú a bezpečnú prevádzku vodnej dopravy. Som rád, že naše úsilie získať financie na obnovu plavebných komôr bolo úspešné," dodal Érsek.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.