Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.08.2019, 00:00

Nesnažíme sa vyvinúť koleso, chceme urobiť niečo nové

Ako sa dovolať z mobilu do vojenského vozidla? Aj to nám priblížil generálny riaditeľ spoločnosti Aliter Technologies Peter Dostál.

Nesnažíme sa vyvinúť koleso, chceme urobiť niečo nové
Zdroj: Peter Mayer

Kde všade vo svete môžeme nájsť vaše produkty?
Zúčastňujeme sa na najväčších zbrojárskych veľtrhoch. Čo sa týka vývozu, veľmi ťažko sa mi rozpráva, kde všade sa naše produkty využívajú, pretože keď ich dodávame NATO agentúram, tie ich vedia využívať v rámci pôsobenia všade na svete. O Afganistane sa už veľa písalo, tam sa používajú. Ďalej v Kanade a Estónsku. Samozrejme, tam, kde má svoje základne NATO, to znamená Belgicko, Holandsko, Luxembursko, v Taliansku sú niektoré naše produkty, predpokladám, že aj v Spojených štátoch.


Aký je váš najvychytanejší produkt? Máte vlajkovú loď?
Áno, máme dokonca dve vlajkové lode. Sú to také zelené krabice, ktoré by sa mohli na prvý pohľad zdať laikovi veľmi fádne, ale pritom sú veľmi špecifické, pretože nemajú žiadnu konkurenciu na trhu. Len veľmi ťažko by ste hľadali podobný produkt od iného výrobcu na svete. Jeden z nich sa volá DCU (Data Control Unit), ktorý zabezpečuje dátovú integráciu rôznych vojenských rádiových sietí. Druhý produkt rieši hlasové spojenie vojenských rádiových sietí s civilnými. V praxi to vyzerá tak, že napríklad nejaký generál vo svojej kancelárii zdvihne štandardný mobil a dovolá sa do bojového vozidla.


Ako to presne funguje, ak by si niekto chcel objednať takýto produkt? Mohol by som si ho povedzme objednať ja a pošlete mi ho na dobierku?
Tak to určite nefunguje. Treba povedať, že niektoré naše výrobky sú vojenským materiálom, čo znamená, že v prípade, ak si ich chcete zakúpiť, musíte mať licenciu koncového používateľa, ktorú vystavuje štátna správa. Máme však produkty duálneho použitia a máme aj produkty civilného použitia. V takom prípade by sme ich vedeli ponúknuť a adresovať váš dopyt, ale spravidla ponúkame naše produkty cez verejné obstarávania.


Aj sa niekomu zodpovedáte pre prípad, ak by si váš produkt kúpil niekto, kto ho môže zneužiť?
Určite áno. Samozrejme, na toto existuje regulácia aj na medzinárodnej úrovni. Na Slovensku je to v kompetencii ministerstva hospodárstva, ktoré vydáva povolenie na obchodovanie s vojenským materiálom a následne reguluje túto činnosť. Na každý jeden obchod do zahraničia potrebujeme povolenie práve z tohto rezortu.


V posledných rokoch máte pozitívne hospodárske výsledky. Máte v pláne ďalej expandovať alebo rozšíriť prevádzku?
Dlhšie sa tým zaoberáme a vyvíjame aktivity v Európe a Severnej Amerike. Snažíme sa nájsť potenciálne akvizičné ciele, ktoré by nám pomohli rozšíriť naše portfólio zákazníkov alebo technológií. Nie sme finanční investori, ktorí nevedia, čo so svojimi peniazmi. My neinvestujeme do ničoho, čo nesúvisí s naším biznisom, ale snažíme sa ísť cestou synergie. Momentálne praje trh skôr predávajúcim, pre kupujúcich je ťažšie nájsť nejakú zaujímavú spoločnosť. Máme však založených niekoľko startupov. Máme dnes majoritný podiel v spoločnosti, ktorá sa zaoberá výrobou dronov, keďže sú tiež úzko prepojené s informačno-komunikačnými technológiami v poľných podmienkach. Investovali sme aj do spoločnosti v Kanade, ktorá sa zaoberá cloudovými technológiami. V minulosti sa budovali dátové centrá, ale dnes sa chce každý zbaviť tejto zodpovednosti a využiť zdieľané služby cloudu, pokiaľ to bezpečnosť dovoľuje. Samozrejme, ministerstvo obrany asi ťažko môže ísť niekde do cloudu, ale máme aj iných zákazníkov, ktorí by radi využili tú flexibilitu.


Je konkurencia vo vašom segmente, hoci aj v celosvetovom meradle, veľká?
Je to relatívne. Na Slovensku konkurenciu nemáme. V Česku sa už niečo nájde, ale ani zďaleka nemáme stopercentný prienik. Podľa mojich informácií nemáme stopercentný prienik so žiadnou spoločnosťou na svete. Viem narátať dve-tri firmy spravidla zo Škandinávie, ktoré majú 70 až 80 percent nášho portfólia.


Prečo práve zbrojársky priemysel? Bola to diera na trhu?
Presne tak. Ja som od začiatku prijímal do spoločnosti ľudí, ktorí dlhé roky pracovali na ministerstve obrany, mali skúsenosti zo zahraničia, pôsobili na rôznych misiách v Bruseli, Norfolku, na rôznych bojových misiách a podobne. Mali veľké skúsenosti z oblasti využitia IKT technológií v tom reálnom vojenskom svete. A na druhej strane som tu bol ja a niektorí kolegovia, ktorí sme mali silný technický background a naučili sme sa spolu komunikovať. Pýtali ste sa ma na vlajkovú loď. Obidva produkty sú veľmi jedinečné práve kvôli tomu, že sme identifikovali, že žiaden taký na trhu nie je. My sa nesnažíme vyvíjať koleso. Pre nás nemá význam vyvíjať niečo, čo už je vyvinuté, lebo je to veľmi drahé. Snažíme sa vždy urobiť niečo nové, čo následne konkurencia kopíruje, ale my už máme náskok na trhu a diktujeme podmienky.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.