Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.08.2019, 00:00 Aktualizované dňa 28.08.2019 o 14:28

Vláda schválila modernizáciu železnice na východe. Iné trate to potrebujú viac, tvrdia odborníci

  • Takzvané „motoráčiky“ medzi Moldavou nad Bodvou a Haniskou pri Košiciach mali skončiť.
  • Štát navrhol modernizáciu trate, vládni analytici však hovoria, že treba uprednostniť potrebnejšie úseky.
Vláda schválila modernizáciu železnice na východe. Iné trate to potrebujú viac, tvrdia odborníci
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Železničné trate na Slovensku sa začali elektrifikovať od roku 1945 ešte pre parné lokomotívy, ktoré mali vysokú spotrebu uhlia. Po dobudovaní infraštruktúry na najvyťaženejších úsekoch však ďalšia elektrifikácia ustala. Na 56 percentách našich koľajníc sa stále dopravíte iba takzvanými „motoráčikmi“.

Tie v porovnaní s elektrickými vlakmi prevážajú podstatne menej cestujúcich. Po siedmich rokoch nemenného stavu Železnice Slovenskej republiky navrhli elektrifikáciu trate medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou.. Analytici Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií však považujú túto investíciu za spoločensky nenávratnú a odkazujú, že na Slovensku sú úseky, ktoré potrebujú elektrifikovať omnoho viac.

Projekt v tzv. redukovanom variante schválila v stredu vláda, jeho súčasťou je elektrifikácia trate a modernizácia zabezpečovacieho zariadenia, ako aj rekonštrukcia železničného zvršku a spodku vrátane úpravy nástupísk. Náklady predstavujú 58 miliónov eur.

"Realizáciou tohto projektu sa dosiahne úspora na cestovnej dobe u osobných vlakoch oproti súčasnosti až o 11 minút na 32-kilometrovej dĺžke trate, čo je nezanedbateľný faktor. Projekt je v súčasnej dobe vo vysokom stupni projektovej prípravy a nadväzuje na výstavbu terminálu integrovanej osobnej prepravy Moldava nad Bodvou mesto," informovalo vo vládnom materiáli ministerstvo dopravy a výstavy.

Dôležitejšie trate
Ako alternatívu odporúčajú preveriť a urýchlene navrhnúť elektrifikáciu tratí s výrazne vyššou vyťaženosťou, ako sú Leopoldov – Nitra, Zvolen – Fiľakovo alebo Bratislava – Komárno. Podľa hovorcu Michala Lukáča berú železnice závery Útvaru hodnoty za peniaze na vedomie. „Už teraz pripravujeme štúdiu pre trať Zvolen – Fiľakovo a Bratislava – Komárno. ŽSR rovnako perspektívne uvažujú o elektrifikácií tratí Nitra – Leopoldov a Banská Bystrica – Vrútky “ dodal Lukáč.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.