Podľa Roberta Chrištofa je model bezpoplatkového bankovníctva v okolitých krajinách úplne bežný.HN/ Peter Mayer
StoryEditor

Banky a fintech zvedú boj o platby

27.09.2019, 00:00
HN vám postupne predstavia lídrov slovenského finančného biznisu. Dnes má slovo Robert Chrištof, generálny riaditeľ mBank na Slovensku.

Ponuka fintechových služieb je v slovenskom bankovom segmente stále veľmi nízka. V čom vidíte hlavný problém, že banky sa u nás do týchto technológií príliš nehrnú?
Predovšetkým musím povedať, že sektor fintechu má aj na Slovensku svoje prvé lastovičky. Hráči tu už pôsobia minimálne na úrovni platieb, bezpečnosti a agregovania. Na druhej strane sa dnes banky vo všeobecnosti musia správať ako fintech organizácie. Prestali byť len tradičnou finančnou inštitúciou. Musia sa stať technologickými firmami, aby boli schopné dlhodobo konkurovať nastupujúcim fintechovým spoločnostiam, najmä čo sa týka komfortu a rýchlosti služieb poskytovaných ich zákazníkom.

mBank nedávno zaviedla možnosť zrýchlených platieb. Akú máte spätnú väzbu od zákazníkov, využívajú túto službu?
Máme veľmi pozitívnu spätnú väzbu. Naši zákazníci oceňujú, že sme rozšírili možnosti doručovania platieb v priebehu jedného pracovného dňa. Ak klient do 14. hodiny popoludní urobí transakciu a zadá si žiadosť o zrýchlenú platbu, peniaze budú doručené ešte v ten istý deň. Navyše je to za veľmi priaznivých finančných podmienok. Na slovenskom trhu totiž stále pretrváva určitý neobvyklý nešvár, že za niektoré bežné služby si banky účtujú neúmerné poplatky.


Služba zrýchlenej platby je úplne bezplatná?
Nie, no zaviedli sme veľmi symbolický, skôr regulačný poplatok vo výške 20 centov v porovnaní s trhovým štandardom na úrovni mnohých desiatok eur. Za túto nízku sumu môže klient transakciu vykonať v priebehu jedného dňa. Samozrejme, môže si vybrať aj našu štandardnú transakciu, ktorá je absolútne zdarma.

Prevzali ste nové technológie od vašej poľskej matky? Fungujú už u našich severných susedov?
Prirodzene, s našou matkou veľmi úzko spolupracujeme. V každom prípade hľadíme primárne na to, aké potreby má príslušný trh. Niektoré služby máme viac-menej rovnaké v celej skupine, teda vo všetkých troch krajinách, kde pôsobíme – v Poľsku, Česku aj na Slovensku. Veľmi často však reagujeme na potreby lokálneho zákazníka a práve im sa prispôsobujeme.

Čo to v praxi znamená?
Na Slovensku máme služby a funkcionality, ktoré nie sú dostupné v Poľsku, pretože tamojší trh ich neočakáva a nepotrebuje. A platí to aj naopak. Rád by som tiež poznamenal, že zo spomínaných troch krajín, kde mBank pôsobí, iba Slovensko je súčasťou eurozóny, teda platíme tu eurom. Preto niektoré transakcie alebo služby, ktoré sú vymedzené používaním európskej meny, sú dostupné iba na Slovensku.

Máte vlastný tím špecialistov, ktorí sa venujú iba technologickým novinkám?
Samozrejme, áno. Využívame určité synergie, v rámci ktorých tento tím špecialistov zdieľame v celej skupine. Vďaka veľkosti našej skupiny, ktorá obsluhuje takmer šesť miliónov klientov, i veľkosti trhu vo všetkých troch krajinách získavame prístup k absolútnym novinkám. Je to pre nás veľká výhoda, keďže niektoré novinky by na Slovensko dorazili o niečo neskôr a zároveň slovenský trh je niekoľkonásobne menší aj menej vyspelý než povedzme poľský.

Pôsobí tento tím na Slovensku, pracujú v ňom hlavne Slováci?
Je to spoločný tím zložený z odborníkov zo všetkých krajín, aj zo Slovenska. Ak povedzme pracujeme na slovenskom projekte, tak sú v ňom slovenskí experti, ktorí poznajú miestny trh aj zákazníka. Sú teda schopní bez problémov reagovať na lokálnu potrebu slovenského klienta.

Očakávate, že na tieto služby postupne nabehne aj konkurencia?
Som o tom presvedčený. Pridaná hodnota pre zákazníka je totiž veľmi vysoká. Ak potrebujete napríklad protistrane doručiť prostriedky v ten istý deň, tak mnoho iných možností nemáte. Navyše, je to veľmi komfortná služba. Tu by som sa vrátil späť k tomu fintechu. Banky musia byť pripravené reagovať na ponuku fintechových spoločností, ktoré môžu bankám konkurovať predovšetkým na úrovni platieb. To znamená, že banky nesmú zaspať. Musia byť pripravené konkurovať fintechovým spoločnostiam práve v komforte a rýchlosti. Takže platby sa určite stanú akýmsi bojiskom, na ktorom sa fintechový svet bude s bankami stretávať zrejme najčastejšie....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-19 12:46:22 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Sulík pre HN: Slovensku chýba právo veta, za povinné rozdelenie migrantov môže Fico 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Útok Iránu na Izrael bol neškodný ohňostroj, myslí si odborník na Blízky východ. Čo bude v konflikte ďalej?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 20:04