Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.10.2019, 18:30

Čierna jazda po diaľnici sa nevypláca. Pokuty ľudí dobiehajú aj po rokoch

  • Automatizácia systému ministerstva vnútra rozhýbala posielanie sankcií za jazdu bez diaľničnej známky.
  • Okresné úrady rozoslali v posledných mesiacoch dodatočne 30-tisíc pokút za rok 2017.
Čierna jazda po diaľnici sa nevypláca. Pokuty ľudí dobiehajú aj po rokoch
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Diaľničný úsek medzi Bratislavou a Lozornom spôsobuje vodičom ťažkosti. Zjazd k obchodnému centru na hranici mesta totiž zvykne byť neraz upchatý. Nepozorný vodič rýchlo zablúdi na spoplatnený diaľničný úsek.

HN dostali podnet od vodiča, ktorý si nepraje byť menovaný, práve po jazde týmto úsekom. Zaujímavé je však to, že pokuta za čiernu jazdu z apríla 2017 mu pristála v schránke až teraz v septembri. A podobnú skúsenosť môžu zažiť ďalšie tisíce vodičov.

30-tisíc podnetov

Rezort dopravy dnes rieši 30-tisíc pokút, ktoré sú v rôznych štádiách rozpracovania. „Čísla budú ešte narastať v závislosti od toho, ako bude systém informačný systém v cestnej doprave vyhodnocovať jednotlivé podnety a posúvať ich na spracovanie jednotlivým okresným úradom, ktoré vydávajú rozkaz za správny delikt,“ povedala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Pokuty mali v minulosti viaznuť práve na okresných úradoch. „Ich posielanie bolo výrazne limitované kapacitami jednotlivých okresných úradov, ktoré sankcie posielali s výrazným omeškaním,“ dodala Ducká.

Systém fungoval nasledujúco: diaľničná spoločnosť porovnáva zoznam zakúpených známok s databázou ešpézetiek, ktoré zachytili kamery. Údaje spracuje informačný systém ministerstva. Doň majú prístup okresné úrady. A tu je kameň úrazu. Úrady totiž priraďovali ŠPZ k majiteľom a posielali pokuty vodičom ručne. To sa zmenilo až v októbri minulého roka, keď začalo ministerstvo vnútra prevádzkovať nový systém Centrum logistického zabezpečenia administratívnych činností.

Práve ten má odbúravať byrokraciu medzi jednotlivými zložkami rezortu, teda samotným ministerstvom, políciou a okresnými úradmi. Za náhly nárast oneskorených sankcií pritom môže zrejme aj to, že výbercom sankcií „dýchajú na krk“ premlčacie lehoty. Pokutu totiž možno podľa zákona uložiť najneskôr do troch rokov odo dňa spáchania deliktu.

Dobiehanie dlhu

Slovensko prešlo na elektronické diaľničné známky v roku 2016. Odvtedy sa vynorilo niekoľko problémov, ktoré sa museli „hasiť“ zmenou legislatívy. Spočiatku dostávali vodiči až 300-eurové pokuty – a to za každý jeden deň čiernej jazdy. Sankcie tak mohli byť pre niektorých šoférov likvidačné. Preto sa posielanie pokút zrušilo takmer na celý rok 2016. Od novembra toho istého roka sa potom sankcia znížila na súčasných 150 eur. S tým, že ak ju vodič zaplatí do 15 dní, stačí uhradiť len sto eur. Navyše, šofér, ktorý jazdí bez známky opakovanie, dostane pokutu len raz do mesiaca.

Keďže sa v roku 2016 menila legislatíva, okresné úrady poslali za posledné dva mesiace roka len dvetisíc pokút a začalo sa s dobiehaním dlhu. V ďalších rokoch boli ich počty mnohonásobne vyššie, čo sa premietlo aj vo výške vybraných peňazí.

Diaľničiari kontrolujú známky dvoma spôsobmi, a to priamo na spoplatnených úsekoch v spolupráci s policajtmi a prostredníctvom kamier. „K dispozícii máme viac ako sto kamier, ktoré sú rovnomerne rozmiestnené na spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest a šesť špeciálnych mobilných hliadok,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.