StoryEditor

Riaditeľ HB Reavis: Stanica Nivy je pripravená na elektroflotilu. Bratislave dodáme európsku kvalitu

12.11.2019, 09:00
Diskusia na HNClube bola o inováciách a rozvoji Bratislavy. Pozvanie prijali traja odborníci.

Diskutujúci sa s vami podelili o ich názory na témy:

Infraštruktúra a development

1. Bratislava ako mimoriadne dynamicky rozvíjajúce sa mesto: kam a ako by malo ďalej rásť? Akú malo mesto víziu a akú by malo mať po novom

​2. Problémy s infraštruktúrou: ako zabezpečiť kvalitnejšiu infraštruktúru: naozaj dochádza k investíciám iba pred voľbami?

3. Ako vylepšiť verejnú infraštruktúru: mala a ako by sa mala zmeniť stratégia verejnej dopravy v meste? Električky verzus autobusy: kam by sme mali ešte v rámci mesta ťahať koľaje?

Financovanie Hlavného mesta

1. Je skutočne Bratislava podfinancovaná? Koľko zdrojov by reálne potrebovala na plnohodnotný chod?

2. Akú sú ďalšie možnosti pri financovaní Hlavného mesta? Ako ľudí motivovať napríklad k prihláseniu trvalého pobytu v Bratislave?

3. Ktoré oblasti sú kvôli nedostatku financií poddimenzované? Je možné hľadať zdroje napríklad aj pri parkovacej politike?

Modernejšie služby: menej byrokracie, viac online

1. Aké možnosti má Bratislava na odbyrokratizovanie a elektronické služby?

2. Akú sú perspektívne úspory z viac online mesta?

3. Ktoré oblasti by mali mať v Bratislave prívlastok e- ?

HNClub: Bude z Bratislavy Kodaň? 11:31 Diskusia sa týmto skončila a končíme aj náš online prenos. 

Zdroj: HN/Peter Mayer
11:27 Posledná otázka moderátorky je na všetkých troch spíkrov a smeruje k tomu, ktorému mestu by sa mala Bratislava priblížiť. Podľa Labanta je to Londýn, i keď je s Bratislavou neporovnateľný. "Keď som cestoval po meste, na všetko mi stačila platobná karta," hovorí. "Jednoducho, bez problémov som cestoval v Londýne. Z pohľadu mobility to vidím ako budúcnosť Bratislavy." Dzurovčinová hovorí, že pre ňu sú to dve mestá. "Mne je srdcu bližší Amsterdam, ktorý sa potýka s podobnými problémami ako dnes Bratislava," hovorí. "Ak by sme boli o desať rokov ako Amsterdam, tak by som bola šťastná." "Ja by som bol rád, keby Bratislava bola Bratislavou," hovorí Popik. Tvrdí však, že dobré nápady treba preberať aj z iných miest. Dobrým príkladom mu je Berlín, ktorý má podľa neho podobného ducha ako Bratislava. Druhým dobrým príkladom je pre neho Varšava. Tá podľa neho nabrala odvahu a začala sa pretvárať pre ľudí.  Tretím dobrým príkladom je pre Popika Viedeň, ktorá má dobrú sociálnu štruktúru.  11:24 "Vytvoriť priestor, kde môžu firmy dočasne alokovať svoje tímy, kam môžu prísť ľudia zo zahraničia a pracovať tam na projektoch. Bude to priestor, kde by mali ľudia fungovať aj mimo pracovnej doby," hovorí o priestore Popik.  11:23 Namiesto dočasnej autobusovej stanice bude stáť projekt Nivy Hub, ktorý bude podobný k Twin City. "Plánujeme tu veľkú zelenú zóna, polovička bude zalesnená," hovorí. Podľa Popika to bude priestor pre inovácie.  11:17 Pozrite sa, ako bude vyzerať nová autobusová stanica 11:16 "Verím tomu, že nastavíme úplne novú kvalitu a dodáme európsku kvalitu Bratislave," uzatvára Popik. "Verím, že takto o rok sa stretneme na stanici a všetci budete mať možnosť si vyskúšať to, o čom tu hovoríme," odpovedá zástupca developera na otázku, či HB Reavis stíha všetky termíny.   11:15 Popik z pohľadu developera hovorí o tom, že sa snažili stanicu plánovať aj do budúcnosti. "Je plne pripravená na elektroflotilu," hovorí. Stanica je rovnako pripravená podľa neho aj na autonómne autobusy. "Aby tá stanica vedela fungovať aj v rokoch 2030 a 2040, kedy tu budú úplne iné riešenia," hovorí.  11:13 Ďalšia otázka z publika smeruje k inováciám, ktoré budú súčasťou novej stanice Nivy.  Labant ako prevádzkovateľ stanice hovorí o tom, že v období projektovania navštívili množstvo európskych staníc, ktoré sú aj v podzemí ako budú aj Nivy. Jedným zo základných problémov, ktoré museli riešiť je zvýšený hluk a prašnosť, ktoré sú prirodzenou súčasťou podzemných staníc. "Bude to na to nadimenzované," hovorí.  Riešia napríklad aj to, aby sa nemíňalo množstvo papiera na cestovné poriadky, rovnako riešia dizajnovanie čakární, alebo napríklad aj pokrytie wifi a to, aby v každej lavičke bola zásuvka.  "Už aj parkovanie autobusov bude riadené smart parkingom," hovorí Labant ďalšiu inováciu. "Zákazník bude mať k dispozícii komfort jednoducho prejsť autobusovou stanicou, zakúpiť si cestovný lístok a nastúpiť do autobusu," hovorí.  11:09 "Bratislava je skvelé mesto na to, aby fungovala ako laboratórium," hovorí Popik s tým, že v oblasti downtownu by sa mohli testovať rôzne spôsoby preferencie hromadnej dopravy. "Treba ísť proti tej automobilovej monokultúre, ktorá tu funguje a robiť rozhodnutia proti autám v centre," hovorí s tým, že na to mesto potrebuje odvahu, ktorá mu podľa vlastných slov nechýba.  11:08 "Vidíme aj to, že vo firmách, ktoré sú našimi klientmi pracuje veľmi veľa mladých ľudí, ktorí bývajú v centre a nepotrebujú využívať to auto. Máme implementovaný aj vlastný carsharing a bikesharing," hovorí Popik. Pozerať sa podľa neho treba aj na to, že downtown nebude len o kancelárskych priestoroch, ale tam budú ľudia aj bývať, čo bude dopravné nároky prelievať.  11:06 Zástupca developera odpovedá na otázku z publika o tom, či nový downtown okolo autobusovej stanice zvládne nápor dopravy.  "Veľmi pozitívne vnímame aktivitu mesta riešiť električku v tomto území. Aj napriek tomu, že je ulica Mlynské Nivy zatvorená, tak táto zóna funguje aj teraz celkom dobre. Treba sa však na to pozerať komplexne a mimo električky sa treba pozerať aj na využitie prímestskej dopravy," hovorí Popik.
Zdroj: HN/Peter Mayer
11:04 Labant hovorí o tom, že v spolupráci s mestským dopravným podnikom pracujú na tom, aby spoje nadväzovali. Nie je to však jednoduché. Ako alternatívu dáva príklad zo zahraničia, kde vznikajú prémiové linky, priame spoje, ktoré fungujú mimo štandardných spojov, kde sa inokedy jazdí  len na prestupy.  11:00 Pozitívnym krokom by podľa Popika bolo aj to, keby firmy prestali ponúkať firemné autá ako benefity. "Vidíme, že mladá generácia mení svoje preferencie, svoj životný štýl. Idú do zdieľanej ekonomiky, vlastniť auto v meste je otrava," hovorí. Pre mladých je podľa neho výhodnejšie si požičať bicykel alebo kolobežku. "Ak Bratislava má ambíciu byť európskym mestom, tak musí ísť týmto smerom a musí sa snažiť potláčať individuálnu dopravu," uzatvára.  10:59 Popik chváli prístup mesta z pohľadu dopravy. "Budovanie parkovacej politiky, rozširovanie električkovej infraštruktúry, tvorenie záchytných parkovísk," menuje pozitívne kroky mesta. Otvorené hovorí, že pre nich stavanie parkovacích miest nie je biznis.  10:57 Dzurovčinová pripomína, že aj mesto sa musí pohybovať v legislatívnych rámcoch, ktoré ich nepustia a parkovanie musia budovať.  Ako dobrý príklad však uvádza štvrť vo Viedni, ktorá vznikla opačne, ako je zvykom. "Ako prvé tam natiahli metro, aby ľudia vedeli hneď od začiatku využívať hromadnú dopravu," hovorí s tým, že zároveň bola celá štvrť postavená tak, aby sa po nej dalo pohybovať pešo a bolo tam postavených málo parkovacích miest.  10:56 "Keď chceme, aby ľudia využívali verejnú dopravu, nemali by sme sa baviť o tom, že pri nových projektoch nebudú parkovacie miesta, aby sme ich viac donútili ísť do tej hromadnej dopravy?" znie otázka moderátorky.  10:54 Popik pripomína, že súčasťou toho je, aby v prímestkých zónach dobre fungovala vybavenosť ako sú škôlky a školy. "Aby ľudia nemuseli ráno rozvážať deti po celom meste," hovorí Popik.  10:53 Hovorí, že pre neho by bolo prínosom napríklad aj to, keby vedel, kde sa autobus nachádza, aby vedel, či nestojí niekde v zápche, prípadne že by mu aplikácia ponúkla alternatívne trasy. "Okrem toho samozrejme aj komfort, bezpečnosť a čistota autobusov," dodáva.  10:52 "Snažím sa nájsť čaro a hľadám čaro dopravy autobusom. Samozrejme aj enviro otázka je u mňa otvorená," hovorí Labant. Priznáva však, že ešte musia nejaké veci dotiahnuť, aby bola doprava pre neho úplne komfortná.  10:51 Šéf Slovak Lines, ktorý v diskusii chváli riešenia v prospech verejnej dopravy sám priznáva, že sám väčšinou chodí autom.  10:51 Labant hovorí o tom, ako sa mení životný štýl ľudí. Vidí to aj na číslach a na tom, že počty cestujúcich im rastú v desiatkach percent. Zmeny sú podľa neho v mnohých prípadoch o odvahe. "Pamätáme si, ako sa riešilo, keď mesto zavádzalo buspruhy, že čo bude s autami," hovorí Labant. Podľa neho je potrebné nabrať odvahu robiť zmeny, aby sa veci začali meniť.  10:48 Jedným z problémov mesta je v súčasnosti aj jeho prehrievanie v lete. To rieši aj mesto ale aj developeri. Popik hovorí, že v tejto súvislosti bude mať stanica Nivy, ktorú budujú zelenú strechu o rozlohe dvoch futbalových ihrísk. Rovnako na mieste dočasnej stanice chystajú nový projekt, ktorý bude podľa jeho slov z polovice zalesnený.  10:47 Dzurovčinová hovorí, že pri pretváraní mesta sa jeho vedenie pozerá v prvom rade na ľudí a na chodcov a snažia sa pozerať do budúcnosti a na to, ako riešiť problémy mesta komplexne.  10:44 Popik k tomu dodáva, že  spolupráca medzi nimi a mestom je aktívna. Ako príklad uvádza redizajn ulice Mlynské Nivy, na ktorých sa HB Reavis podieľa. "Hľadáme riešenie také, ktoré je prínosné pre mesto a pre ľudí, ktorí sa pohybujú v tom priestore," dodáva.  10:43 Dzurovčinová na margo toho hovorí, že mesto musí spolupracovať s developermi na tom, ako tvoriť mesto. "Máme kolegov, ktorí vytvárajú manuál verejných priestorov, ktorí nastavia rámce toho, ako by mal verejný priestor vyzerať," hovorí. Nie je to podľa nej však homogénne a inak bude verejný priestor vyzerať v centre a inak na sídliskách.  10:41 Podobným spôsobom rozmýšľajú aj nad verejnými priestormi. "My staviame štvrte, ktoré sú mestotvorné," pripomína. Verejné priestory chcú podľa jeho slov stavať tak, aby ľudia chceli a vedeli v nich tráviť svoj voľný čas .  10:39 Podľa Popika sa snažia nestavať len budovy, ale zamýšľajú sa nad tým, ako to budú ľudia vnímať. "Snažíme sa vytvárať komunity, ktoré si majú čo povedať, ktoré majú medzi sebou nejakú väzbu," hovorí.  10:37 Ďalšia otázka na Popika smeruje k tomu, ako developer rozmýšľa o priestore a o tom, čo bude okolo projektu, ktorý buduje. "Skôr ako začneme realizáciu, tak sa snažíme dokonale navnímať potenciál daného miesta," hovorí. Vždy sa podľa neho snažia pozerať z pohľadu klienta, ktorým sú pre nich ľudia, ktorí budú v danej budove pracovať.  10:36 Podľa šéfa Slovak Lines môžu byť inovácie aj netechnologické. "Je to aj v správaní, v komforte cestovania," hovorí.  10:35 Labant hovorí o tom, že im rastú predaje lístkov online a to aj napriek tomu, že nie sú cenovo výhodnejšie. Pripomína, že je taká doba. "Rýchly nákup a hlavne jednoduchosť," hovorí. Základom však podľa neho je najmä to, aby to bolo pre cestujúcich čo najjednoduchšie a aby ľudia inovácie využívali tak, ako si ich tvorcovia predstavujú.  10:32 Inovácie v doprave podľa Labanta nie sú len o buspruhoch a informačných tabuliach. "To je len základ," hovorí.  10:31 Splnomocnenkyňa hlavného mesta hovorí o novom programe, ktorý spustili, kde reálne u ľudí zisťujú, čo ich trápi. "Prišli sme napríklad na to, že im nevadí neporiadok ako taký, ale skôr ako prostredie vnímajú. Či je vizuálny smog, zrekonštruované námestie," vysvetľuje nový pohľad na mesto, ktorý sa snažia získať.  10:30 "Pre nás je inovácia o tom, že ju založíme na potrebách občanov a keď je dobrá, tak si ju ani nevšimnete," hovorí Dzurovčinová.  10:29 Podľa Dzurovčinovej začali byť inovácie prioritou pre nové vedenie mesta. Začali podľa nej zbierať veľké množstvo dát, ktoré im môžu pomôcť. "Našim cieľom je pochopiť motivácie občanov," hovorí.  10:25 "My sa už dlhé roky snažíme pozerať za horizont a hľadať inovácie," hovorí Popik. Snažia sa z pohľadu developera pozerať nie len na to, ako funguje budova, ale aj ako fungujú ľudia s budovou.  10:25 Popik otvára ďalšiu tému a hovorí o tom, čo sú inovácie z pohľadu mesta. "Podľa mňa je to o tom, ako robiť veci lepšie," hovorí. Treba sa podľa neho pozerať na to, kto z toho benefituje. "Nemali by sa robiť inovácie pre inovácie." 10:24 "Ľudia presadnú z áut do autobusov, ak to bude mať svoju logiku, bude to jednoduché, dostupné a pohodlné," hovorí Labant.  10:23 Základom dopravného riešenia je podľa Labanta sledovať, ako to chcú ľudia. Netreba sa podľa neho pozerať len na aktuálnu situáciu ale aj na to, ako by ľudia cestovali, keby mali iné možnosti.  10:22 Druhým krokom k zlepšeniu bude dobudovanie obchvatu D4/R7.  10:22 "Chýba nám určitá forma infraštruktúry," hovorí Labant. Tvrdí však, že sa to naštartovalo dobrou cestou, príkladom sú podľa neho buspruhy.  10:21 V Bratislave je podľa neho potenciál vybudovať niečo jednoduché a prívetivé pre ľudí, aby sa dalo ľahko dostať z okraja mesta do centra.  10:20 Labant pripomína, že každé mesto má základnú chrbticovú sieť dopravy, na ktorú nadväzujú ďalšie. "Ak sa niečo také udržuje, tak sa to dá ďalej rozvíjať."  10:20 Pavol Labant, riaditeľ spoločnosti Slovak Lines hovorí o rozvoji Bratislavy z pohľadu dopravy.  10:19 Moderátorka sa pýta Dzurovčinovej, aká by mala byť podľa nej Bratislava, ak má vybrať jedno označenie. "Bratislava by mala byť mesto, do ktorého sa chcete zamilovať," hovorí. To má podľa nej mnoho aspektov.  10:18 Dzurovčinová pripomína, že mesto pripravuje stratégiu do roka 2030. Bratislava podľa nej chce byť zelené mesto a mesto príležitostí. "My ako mesto chceme dobrovoľne pristúpiť k tomu, že si adaptujeme ciele udržateľného rozvoja a na základe toho budeme merať naše úspechy," dodáva.  10:17 Petra Dzurovčinová z magistrátu pripomína, že sa na Bratislavu treba pozerať z dlhodobého hľadiska. "Nemôžeme sa porovnávať s mestami ako Berlín alebo Ženeva, ktoré sú úplne v inej kategórii," hovorí spolonomcnenkyňa hlavného mesta. Podľa nej by sa Bratislava mala porovnávať s mestami ako Ľubľana.  10:14 Slabiny Bratislavy sú podľa Popika v doprave a mobilite. Odvoláva sa pri tom aj na rebríčky, ktoré hodnotia mestá z pohľadu ich výhodnosti pre život, kde Bratislava stráca práve v týchto oblastiach.  10:13 René Popik, výkonný riaditeľ developerskej spoločnosti HB Reavis pripomína, že Bratislava má veľký potenciál. Aj vďaka svojej polohe je atraktívnym mestom. Ako plus je podľa neho aj to, že Bratislava má dobrého ducha. To Popik hodnotí aj na základe toho, že majú vo firme veľa zahraničných pracovníkov, prípadne ľudí, ktorí sa vrátili zo zahraničia.  10:12 Témou HNClubu je, že či bude z Bratislavy Kodaň, Ženeva alebo Berlín. Prvá otázka na hostí preto je, či má Bratislava šancu sa priblížiť týmto mestám.  10:10 Šéfredaktorka Hospodárskych novín Marcela Šimková otvára diskusiu a víta hostí.  09:46 Vítame Vás pri online prenose z HNClubu na tému "Bude z Bratislavy Kodaň, Ženeva alebo Berlín?" Začiatok diskusie je naplánovaný na 10:00.

01 - Modified: 2024-04-20 07:46:00 - Feat.: - Title: Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni 02 - Modified: 2024-04-18 14:08:09 - Feat.: - Title: Bratislavské letisko patrí k desiatke najlepších letísk vo východnej Európe 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-18 11:51:59 - Feat.: - Title: V bratislavskom Ružinove plánujú postaviť polyfunkčný objekt za 21 miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 16:04