StoryEditor

Slovensko možno predá svoje vlaky

11.11.2007, 23:00
České a slovenské nákladné vlaky sa možno budú privatizovať. Prvým krokom k predaju oboch spoločností môže byť vytvorenie spoločného podniku, kde Slovensko získa tretinový a Česko dvojtretinový podiel.

Podľa českej strany sa na tom do konca roka dohodnú šéfovia rezortov oboch krajín. "Medzi ministrami dopravy prebiehajú rokovania, aby došlo k ich spoločnému prípadnému sprivatizovaniu," tvrdí hovorca rezortu Karel Hanzelka. Ak Česi Cargo predajú, Slovensku zostane v spoločnej firme minoritný balík akcií.
Podľa bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča sa chce jeho nástupca Ľubomír Vážny stratových nákladných vlakov zbaviť, lebo ich nevie efektívne manažovať. Keďže vláda Roberta Fica ostro vystupuje proti predaju štátnych podnikov, v spoločnosti má prebehnúť takzvaná skrytá privatizácia.
Vážneho hovorca Marián Jánošík slová exministra aj svojho českého kolegu poprel. "Žiadna skrytá privatizácia ani otvorená privatizácia sa nepripravuje, ešte by som chcel zdôrazniť, že ekonomickí experti by si zrejme mali lepšie naštudovať rozdiel medzi privatizáciou a vytvorením spoločného podniku," povedal Jánošík.
Tajomný fond
Jedným z Prokopovičových argumentov je umelé vytvorenie straty formou rezervného fondu, ktorý sa v skutočnosti nečerpá. Vážny bude podľa neho kroky vedúce k skrytej privatizácii odôvodňovať práve stratovosťou podniku. Informácie o strate hovorca Carga Ján Tréger nepotvrdil ani nevylúčil.
"Spoločnosť Cargo v roku 2006 vykázala stratu dve miliardy korún z toho 1,2 miliardy bola rezerva vyčlenená na environmentálne záťaže. Správa o hospodárení zatiaľ k dispozícii nie je, bude až v účtovacej uzávierke," povedal Tréger.
Česi nás chcú tunelovať
Česi chcú v spolupráci s vládou Roberta Fica podľa Prokopoviča slovenský podnik vytunelovať. "Ľahko sa môže stať, že tam vložíme súčasné Cargo a o tri roky sa rozhodne vedenie novej spoločnosti, že podnik nesplnil očakávania a vrátia nám slovenské Cargo späť s tým, že aktíva a dobré veci budú dávno preč," varuje exminister.
Ako hovorí, dnes už žiadny zahraničný podnik nemá dôvod bojovať o náš trh cestou fúzie. Od januára 2009 má byť totiž absolútna liberalizácia železničnej dopravy v krajinách Európskej únie. "Žiadna iná spoločnosť z inej krajiny nebude potrebovať kupovať si slovenské know-how a slovenský podnik, pretože bude mať voľný prístup na tento trh," hovorí Prokopovič. Podmienky, aké má náš podnik a zahraniční konkurenti sa vyrovnajú.
České ministerstvo dopravy jeho obvinenia poprelo. Budovať spoločný podnik sa podľa nich oplatí, lebo sa tak vytvorí silný hráč na európskom trhu. Aké konkrétne výhody ponúkne Čechom stratový slovenský podnik však Hanzelka nevysvetlil.

Pavol Prokopovič a skrytá privatizácia
Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič vystríha pred skrytou privatizáciu už po druhýkrát. Popri nákladných vlakoch podľa neho štát príde aj o ďalší dopravný podnik - Letisko Milana Rastislava Štefánika. V oboch prípadoch pôjde podľa neho o formu tunelovania. Varovania exministra pritom vychádzajú z jeho vlastných skúseností. Ako člen vlády Mikuláša Dzurindu súhlasil so skrytou privatizáciou Slovenských aerolínií. Slovensko vtedy prišlo o väčšinový balík štátnej firmy, a to bez verejného obstarávania. Štátu z pôvodných 89 percent akcií zostalo 34. Zvyšných 62 percent získal rakúsky prepravca Austrian Airlines ako protihodnotu za pôžičku, ktorú aerolinkám poskytol. Prokopovič pritom porušil pravidlá verejného obstarávania, na čo upozorňovali najmä mimovládne politické strany.
"Neuskutočnenie verejného tendra vyvoláva oprávnené podozrenie, že cieľom nebolo vybrať najvýhodnejšiu ponuku. Opäť sme svedkami toho, že arogancia moci dosahuje čoraz väčšie a väčšie rozmery a že SDKÚ chráni iba svoj prospech a stranícko-ekonomické záujmy," vyhlásil vtedy na adresu vtedajšieho ministra poslanec za stranu Slobodné fórum Branislav Opaterný.
Spoločnosť po zmene väčšinového vlastníka svoje hospodárenie nezlepšila. Majoritný akcionár preto v januári tohto roka rozhodol o jej likvidácii.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 08:44