Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.12.2019, 00:00

Žiga pre HN: Sme automobilová veľmoc. Výrobcovia musia vidieť, že im chceme pomôcť

Je ťažké povedať, čo nastane, ale Európa je pripravená aj na nedohodu Ruska a Ukrajiny. Zásobníky plynu sú na maxime, povedal v rozhovore pre HN minister hospodárstva Peter Žiga.

Žiga pre HN: Sme automobilová veľmoc. Výrobcovia musia vidieť, že im chceme pomôcť
Zdroj: Pavol Funtál

Plynová kríza. Slovné spojenie, ktoré v posledných týždňoch rezonuje v energetickom sektore. O necelé dva týždne totiž vyprší zmluva o preprave ruského plynu cez Ukrajinu a ani po sérii rokovaní, do ktorých opakovane zasiahol aj Brusel, sa kľúčoví hráči nevedia dohodnúť. „Sme v kontakte s ruskými aj ukrajinskými partnermi. Informácie, ktoré dostávame v tejto chvíli, hovoria, že obe strany nie sú dohodnuté,“ uviedol v rozhovore pre HN minister hospodárstva Peter Žiga. Vláda sa tak pripravuje na rôzne scenáre. Aj preto sa šéf rezortu v pondelok stretol so zástupcami kľúčových plynárenských podnikov na Slovensku – s SPP, SPP – distribúciou, Eustreamom a Naftou, ktorá prevádzkuje podzemné zásobníky.


Posledné rokovanie na európskej úrovni sa medzitým konalo včera v Berlíne. Ruský prezident Vladimir Putin po stretnutí s ukrajinskou hlavou štátu Volodymyrom Zelenským a s Marošom Šefčovičom, zastupujúcim Európsku komisiu, opäť zdôraznil, že je v ich záujme, aby plyn tiekol ďalej. „Budeme hľadať riešenie, ktoré je prijateľné pre všetky strany vrátane Ukrajiny. A to napriek budovaniu infraštruktúry, ako je Nord Stream 1, Nord Stream 2, TurkStream,“ povedal Putin. Dohoda má však stále háčik – musí to byť pre Gazprom ekonomicky výhodné. A to je hlavný kameň úrazu. Európa sa totiž počas tohto roka aktívne pripravovala na krízu. Zásobníky sú plné, cena plynu na burze je nízka a záujem o prepravované množstvo zo strany Kyjeva a Bruselu vyšší, ako je Rusko ochotné cez kohútiky pustiť.

Pri poslednom kole dotácií na kúpu elektromobilov a plug-in hybridov sa šesť miliónov eur vyčerpalo za necelých päť minút. V tom prvom sa pritom ani nedočerpal celý balík. V čom bol rozdiel?
Situácia na trhu je úplne iná. Autá sú lacnejšie, je veľký počet modelov, ktoré sú cenovo dostupnejšie. Napríklad Škoda má nový model, ktorého cena je 17-tisíc eur. Ak človek dostane osemtisícovú dotáciu, má vozidlo za deväťtisíc.

Áno, ale lacnejšie elektromobily sú menšie a slúžia skôr ako sekundárne, nie primárne autá. Nie je to skôr dotovanie áut pre bohatších ľudí?
Obmedzili sme maximálnu cenu vozidla na 50-tisíc eur s DPH. Tá pokryje stredný segment, nie veľké a drahé vozidlá. Okrem toho autá už majú väčší dojazd a je po nich zároveň spoločenská objednávka.


Ale nebolo možné na jeho financovanie použiť lízing. To je celkom bežná prax, ak si niekto kupuje úplne nové vozidlo. Prečo?
Pre prípadné problémy s vlastníctvom. Štátne dotácie majú svoje pravidlá. Nechceli sme, aby sa s autami špekulovalo. Uvedomte si, že elektromobilitu v našich podmienkach ešte len rozbiehame. Týchto áut je u nás aktuálne orientačne okolo 1 200. Takže nárast počtu registrácií bude s autami s dotáciou (cca 700 kusov) enormný. Plug-in hybridov je ďalších tritisíc. Základným cieľom bolo vôbec naštartovať tento segment. Okrem toho sme sledovali aj iný cieľ. Sme automobilová veľmoc a výrobcovia musia aj zo strany vlády vi

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.