Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.01.2020, 00:00

Odborník otvorene o automobilovom priemysle. Prezradil, kde si dávame vlastný gól

Naftové motory sú z hľadiska produkcie emisií oxidu uhličitého lepšie ako benzínové. Tu si dávame taký malý vlastný gól, uviedol v rozhovore pre HN viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Ako je na tom Slovensko z hľadiska registrácií vozidiel? Môžeme považovať minulý rok za rekordný?
Z pohľadu čísel sme dosiahli najlepší rok v histórii Slovenskej republiky. Viac ako 101-tisíc osobných motorových vozidiel a dohromady viac ako 113-tisíc registrovaných vozidiel, ak zarátame aj úžitkové vozidlá a autobusy.

Čo podľa vás stojí za rastúcim trendom registrácie áut?
Ide o kombináciu viacerých faktorov. Určite sa pod tento trend podpisuje aj zvyšujúca sa životná úroveň a možnosť Slovákov zakúpiť si nové vozidlo. Do úvahy však musíme zahrnúť aj dovozové a jazdené vozidlá. V tomto sumári sme sa približne vyrovnali predchádzajúcemu roku, čo znamená, že rok 2019 nebol z hľadiska celkových registrácií mimoriadny. Čo nás však teší je, že sa ľudia prikláňajú ku kúpe nových vozidiel, v prípade ktorých je možné vidieť aj nástup nových modelov. Prichádzajú vozidlá s alternatívnymi palivami, aj kombinácie elektrických motorov so spaľovacími motormi.

Po afére dieselgate sa často hovorilo o pomere benzínových motorov voči dieselovým, ktoré sa tešili čoraz menšej obľube. Ako je tento trend nastavený aktuálne? Sú diesle stále na ústupe?
Áno, sú. Z pohľadu nových registrácií na Slovensku sú naftové motory na ústupe. Minulý rok sme v segmente osobných vozidiel mali takmer 70 percent vozidiel, ktoré mali benzínový motor. Ide o trend, ktorý je čiastočne spôsobený aj ako ste spomenuli, aférou dieselgate, a zároveň aj odmeranosťou trhu voči naftovým vozidlám. Tu je však nutné poznamenať, že pokiaľ sa pozeráme na ekologické hľadisko a spaľovacie motory budú v najbližších rokoch hrať prím, tak práve otázka naftových motorov je z hľadiska produkcie emisií kysličníka uhličitého lepšia ako v prípade benzínových motorov. Tu si dávame taký malý vlastný gól, keďže si s benzínovými motormi v oblasti produkcie emisií pohoršujeme.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.