Tunel Višňové sa začal raziť pred 20 rokmi. Po tom, čo štát zo stavby „vykázal“ pôvodné konzorcium, hľadá nového staviteľa.TASR
StoryEditor

Stavbu diaľnic treba pokryť Ústavou

19.02.2020, 23:00
Rýchle riešenie vie niekedy pomôcť omnoho viac ako stopercentné, ktoré sa však nikdy nezrealizuje, hovorí pre HN Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Vidíte reálne, že by sa mohol v Bratislave začať v roku 2023 stavať tunel Karpaty a dokončiť v roku 2030?
Podľa toho, ako to na Slovensku beží, ťažko povedať. Dodnes počúvam rôzne názory na trasovanie druhej etapy obchvatu Bratislavy, ktorý je určite veľmi dôležitý. A na takzvaný „efekt obchvatu“ platí unisono názor, že ho bude cítiť až po dobudovaní celej stavby. Pretrváva však nejednotnosť názorov. Výstavba diaľnic je u nás viac politická ako odborná téma a blížia sa voľby. Preto si myslím, že múdrejší budeme až po zostavení novej vlády. Uvídíme, ktoré názory prevládnu a podľa toho sa bude dať konštatovať, kedy je reálne vypisovať nové tendre.


Z akých zdrojov by sa staval?
Z hľadiska financovania nám na Slovensku chýba ucelený pohľad na to, ako chceme do budúcnosti zabezpečiť zostávajúcu časť dostavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. Pri príprave nového operačného programu bude eurofondový rozpočet, ktorý budeme mať k dispozícii, nižší, ako sme mali doteraz. A máme tu ešte aj kritické úseky v základnej sieti diaľnic. Ďalšie financovanie môže byť formou PPP projektov (projekt, ktorý pre štát realizuje koncesionár, ktorý projekt postaví, zafinancuje a počas dlhého obdobia aj prevádzkuje. Tak, aby ho odovzdal po skončení koncesie naspäť štátu, pozn. red.). Do toho nám však už vstupuje „cena peňazí“, ktoré do toho súkromný koncesionár vloží. A v takom prípade vieme vygenerovať záujem len vtedy, ak máme potvrdené vysoké očakávané intenzity využívania danej cesty.


V Bratislave toto kritérium spĺňajú?
Práve od bratislavského regiónu sa očakáva, že tieto intenzity sú dokonca nad rámec intenzít vo zvyšných častiach Slovenska. Preto si myslím, že v tomto prípade by mohol byť výhodný aj spomínaný PPP projekt.


Pred piatimi rokmi sa v súvislosti s tunelom Karpaty hovorilo, či to nie je luxu...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Šéf kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku pre HN: Účasti na eurovoľbách by pomohlo spájanie hlasovaní 02 - Modified: 2024-04-25 07:56:22 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: EXIMBANKA SR zvýhodňuje financovanie exportu v náročných časoch 03 - Modified: 2024-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Že sem príde viac študentov zo zahraničia? Nereálne, hovorí pre HN rektor nitrianskej univerzity (rozhovor) 04 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 05 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 10:44