Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.04.2020, 13:55

Finančné dosahy koronavírusu pocítila už takmer polovica Slovákov, ukázal prieskum

Percento opýtaných pripustilo zlepšenie finančnej situácie počas pandémie.

Finančné dosahy koronavírusu pocítila už takmer polovica Slovákov, ukázal prieskum
Zdroj: TASR/Oliver Ondráš

Finančné dosahy pandémie nového koronavírusu pocítila už takmer polovica Slovákov. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos. Prieskum realizovali na vzorke 1003 respondentov vo veku 18 a viac rokov 27. až 30. marca.

„Pri detailnom pohľade 34 percent Slovákov tvrdilo, že sa finančná situácia ich domácnosti následkom epidémie zhoršila, a 13 percent dokonca uvádza, že sa zhoršila výrazne,“ uviedla agentúra v prieskume.

Zhoršenie finančnej situácie pociťovali napríklad ľudia so stredoškolským vzdelaním bez maturity (57 percent) a mladé rodiny či rodiny s dvoma deťmi v domácnosti.

„Zhoršovanie finančnej situácie je však najciteľnejšie medzi živnostníkmi, spomedzi ktorých ho pozorovalo až 68 percent,“ uviedla agentúra.

Zlepšenie finančnej situácie 

Druhá polovica vzorky považuje svoju finančnú situáciu za stabilnú. Jedno percento opýtaných pripúšťa v dôsledku krízy aj zlepšenie svojej finančnej situácie. Takmer polovica Slovákov tiež považuje pandémiu za vysokú hrozbu pre ich zamestnanie.

Agentúra v tomto prípade porovnávala výsledky aj zo svojho globálneho prieskumu. Podiel Slovákov, ktorí vnímajú epidémiu ako hrozbu pre svoje zamestnanie, je nižší ako v iných krajinách.

„Väčšie obavy ľudí je možné pozorovať vo všetkých zapojených európskych krajinách, teda vo Francúzsku, Nemecku, Veľkej Británii a Taliansku, kde takéto obavy majú takmer dve tretiny obyvateľov. Najmenšie starosti prejavili ruskí a japonskí respondenti,“ vysvetlila agentúra.

Nakupovanie online

Prieskum tiež potvrdil, že počas pandémie ľudia častejšie využívajú e-shopy (39 percent) a menia sa aj ich nároky.

„Nárast objemu internetových nákupov potvrdzuje aj zistenie, že štyria z desiatich Slovákov využili počas posledných 14 dní predaj cez e-shop s dovozom až domov, pričom 20 percent z nich takúto službu využilo raz a ďalších 20 percent dvakrát alebo viackrát,“ uviedla agentúra.

Vyše troch štvrtín opýtaných uviedlo, že v súčasnosti od e-shopov očakávajú bezplatný dovoz tovaru.

„Podobne, 61 percent ľudí tvrdí, že pri rozhodovaní o výbere internetového obchodu zohráva rozhodujúcu úlohu možnosť nechať si tovar doručiť priamo domov,“ dodala agentúra.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.