Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.10.2020, 10:36

Do nákupných centier vlani prišlo 300-tisíc ľudí mesačne. Tento rok budú otázne Vianoce

Pre druhú vlnu pandémie napriek tomu, že centrá úplne zatvorené nie sú, návštevnosť klesá.

Do nákupných centier vlani prišlo 300-tisíc ľudí mesačne. Tento rok budú otázne Vianoce
Zdroj: TASR/František Iván

Vlani do slovenských nákupných centier zavítalo 300-tisíc návštevníkov mesačne, čo je oproti roku 2018 nárast o 5,6 percenta.

Veľkosť nákupných košíkov však v roku 2019 medziročne klesla o 3,6 percenta. Silný bol začiatok tohto roka, januárové obraty nájomcov v nákupných centrách sa za prvý mesiac roka zvýšil o 5,07 percenta, vo februári zisky v nákupných centrách narástli až o 11,57 percenta.

V januári tohto roka sa takisto zvýšila návštevnosť regionálnych nákupných centier o 3,81 percenta a vo februári o 5,15 percenta.

Karty však zamiešala pandémia nového koronavírusu. Vyplýva to zo Shopping Centre Index 2020 realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

Najväčší dosah opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 pocítili nákupné centrá v apríli. Hneď po ich opätovnom otvorení sa však situácia začala značne zlepšovať.

Pre druhú vlnu pandémie však napriek tomu, že centrá úplne zatvorené nie sú, návštevnosť klesá, keďže ich ľudia z opatrnosti navštevujú iba v nutných prípadoch.

"Otázny bude predvianočný predaj, a teda hlavná sezóna pre všetkých predajcov. V prípade, že prídu o tento vrchol sezóny, ušlý zisk len ťažko dokážu kompenzovať," uviedol riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností spoločnosti Branislav Golan.

Podľa neho mnohé nákupy už aj teraz spotrebitelia uskutočňujú online a takisto je jasné, že e-commerce porastie ešte viac, a to hlavne v predvianočnom období.

Priemerná výška nájomného v roku 2019 medziročne narástla o 1,9 percenta, čo je o niečo menej ako v susednej Českej republike (2,2 percenta).

Nájomné v slovenských nákupných centrách rástlo najvýraznejšie pri jednotkách s plochou nad 1000 štvorcových metrov (m2), kde prieskum zaznamenal nárast nájmu o 4,8 percenta.

Na margo ďalšieho porovnania so susedným Českom spoločnosť uviedla, že návštevnosť v Českej republike sa oproti slovenským 5,6 percenta zvýšila len o 3,1 percenta.

Naopak, v českých nákupných centrách vlani narástli dosahované priemerné obraty na m2 nákupnej plochy u obchodníkov medziročne o 3,3 percenta, kým na Slovensku poklesli o 0,3 percenta.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.