StoryEditor

Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom

11.12.2007, 23:00
Od januára štát nepotrebuje súhlas vlastníka pôdy, na ktorého pozemku chce stavať. Stačí, keď ho získa až ku kolaudácii. Umožní mu to zákon z dielne ministerstva dopravy, ktorý včera schválil parlament.

Po tom, ako sa vláda rozhodla dočasne ignorovať varovania ministra financií Jána Počiatka o ekonomických rizikách, šéf rezortu Ľubomír Vážny sa tak možno zbaví ďalšieho bremena, ktoré mu bráni v urýchlenej výstavbe diaľnic. Ani v tomto prípade však jeho víťazstvo nie je definitívne.
Sudcovia zatiaľ mlčia
O oprávnenosti verejného záujmu pri výstavbe diaľnic totiž rozhodne až Ústavný súd, na ktorý sa s protestným podnetom obracia opozícia. Bývalý minister spravodlivosti Daniel Lipšic (KDH) je presvedčený, že ho podporia všetky opozičné poslanecké kluby. Súd zatiaľ jeho plány nekomentuje. "Pokiaľ na Ústavný súd Slovenskej republiky nepríde podanie, nemá sa k čomu vyjadriť," povedala riaditeľka kancelárie predsedníčky súdu Ľubica Mackovičová.
V porovnateľnom spore, ktorý vznikol pred dvanástimi rokmi, sa súd postavil za práva vlastníkov. Ústavní sudcovia sa vtedy zhodli na tom, že majetkové práva vlastníkov pozemkov stoja nad zákonom, ktorý schválil parlament. Vážneho odporcovia si preto myslia, že súd sa zachová aj v tomto prípade rovnako. "Predpokladám, že ak budú postupovať v súlade s ústavou a odolajú politickým tlakom, sporné body zákona vyhlásia za neplatné," myslí si člen mimoparlamentnej strany OKS Juraj Petrovič.
Ochranca práv je proti
Proti zákonu sa už verejne postavilo viacero právnikov a občianskych aktivistov. "Vzhľadom na to, že Ústava Slovenskej republiky radí vlastníctvo k základným právam a slobodám, verejný ochranca práv Pavel Kandráč je presvedčený o tom, že pred začatím stavby by mali byť vyporiadané vlastnícke práva v duchu právneho poriadku Slovenskej republiky," povedala asistentka verejného ochrancu práv pre styk s médiami Zuzana Štukovská.
Proti zákonu však nebola len opozícia, ale aj niektorí koaliční poslanci za HZDS. Podľa Kataríny Tóthovej rozhodnú ústavní sudcovia v prospech namietajúcich, keďže zákon má byť protiústavný.
Problém však podľa kritikov zákona nastane vtedy, keď na cudzom pozemku bude stáť diaľnica a Ústavný súd rozhodne o protiústavnosti jej výstavby. Podľa Tóthovej súdne spory výstavbu diaľnic, paradoxne, zdržia. Aj samotný navrhovateľ Ľubomír Vážny pripustil, že zákon je na hrane ústavy. Rozhodnúť však majú podľa neho ústavní sudcovia.
Diaľnica pomôže regiónom
Urýchlená výstavba diaľnic má podľa Vážneho priniesť východným regiónom prosperitu. Ekonomicko-spoločenský rozmer je podľa ministra dôležitejší ako osobné záujmy majiteľov pozemkov.
Výstavbu diaľnic považuje minister za významnejšiu ako riziká, ktoré prináša. Na ne upozorňovali najmä ekonómovia, medzi nimi ministerstvo financií, ktoré neúspešne navrhlo objem výstavby znížiť o zhruba 50 kilometrov.
Zákon tiež sprísňuje termínovník činnosti stavebného úradu. Na vybavovanie dokumentácie k strategickým stavbám budú mať úrady menej času ako doteraz.
Zákon má Vážnemu umožniť dostavbu diaľnic medzi Martinom a Ružomberkom, Popradom a Prešovom do roku 2010. Zvyšná časť diaľnice D1 má stáť o tri roky neskôr. Rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice chce minister dopravy taktiež dokončiť do konca desaťročia.

 

Prečítajte si aj:
Firmy presekne napol diaľnica

„Je to absolútne porušenie vlastníckych práv. Proste maniere úplne ako za bývalého režimu.“ Týmto stručným, ale jednoznačným výrokom zhodnotil včerajšie prijatie zákona o mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby diaľnic spolumajiteľ nitrianskej firmy K&K Drevomont Pavol Kovalčík. Rozhorčený je právom. Priamo nad areálom jeho stavebnín má prechádzať plánovaná trasa rýchlostnej komunikácie R1. Podobne ako nad približne dvadsiatkou ďalších menších a stredných podnikov, ktoré sídlia na Priemyselnej ulici v Nitre. „Presne v strede nášho hospodárskeho dvora má stáť jeden z pilierov estakády, ktorej trasa je naplánovaná priamo ponad obytnú a priemyselnú zástavbu v lokalite Krškany. Takéto riešenie úplne znemožní vjazd kamiónov do nášho areálu. Priamo to ohrozí ďalšiu existenciu našej firmy, pretože nebudeme mať kde skladovať stavebný materiál,“ tvrdí Kovalčík.

Celý článok >>

 

01 - Modified: 2003-06-27 07:29:54 - Feat.: 0 - Title: Kam sa stratili investície do Solivarov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 08:42