Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.04.2021, 00:00

Z Bratislavy až do Košíc 160-kou. Riaditeľ železníc pre HN prezradil, kedy je to reálne

V roku 2020 boli dotácie pre spoločnosť také nízke, že sme museli zaviesť veľmi tvrdé regulačné opatrenia, tvrdí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Miloslav Havrila.

Najčastejšou otázkou pri diaľniciach je to, kedy bude hotové prepojenie Bratislavy a Košíc. Pri železniciach sa spýtam inak: kedy bude 160-kilometrová rýchlosť medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami?
Ak má byť osobná železničná doprava konkurencieschopná voči ostatným spôsobom dopravy vrátane leteckej, traťová rýchlosť 160 kilometrov za hodinu je nevyhnutná. Na trase zo Žiliny do Košíc bude však niekoľko úsekov, kde si 160-ku nemôžeme dovoliť.

To sú také úseky, kde by modernizácia trate predstavovala príliš veľké investície ako napríklad náklady na tunely alebo viadukty. Treba tiež brať do úvahy ochranu krajinných území.

Stošesťdesiatka je realitou od Bratislavy takmer po Žilinu a na Záhorí sa skloňuje 200 kilometrov za hodinu. Sú však trate, respektíve úseky, na ktorých jazdia vlaky omnoho nižšou rýchlosťou. Máte nejaký plán, ako v budúcnosti odstrániť rýchlostné prepady?
Našou povinnosťou, ako správcu železničnej infraštruktúry, je na všetkých tratiach zabezpečiť prevádzkovú spoľahlivosť a hlavne bezpečnosť. Už dlhé roky však dochádza k podfinancovaniu Železníc Slovenskej republiky. Preto sa začala základná údržba zariadení železničnej infraštruktúry postupne znižovať.

V 80. rokoch sme obnovovali asi 300 výhybiek ročne. V posledných 15 rokoch to bolo len 30 až 40 ročne. Tým, že sa nerobí prostá reprodukcia, musíme výhybky udržiavať opravnými prácami. Asi 52 percent koľajníc na hlavných tratiach je starších ako 25 rokov. Je to obrovské číslo. Keď si zoberieme vedľajšie trate, ten stav a vek koľajníc sú oveľa horšie. Začiatkom 90. rokov sme ročne vymenili 90 kilometrov koľají. Teraz je táto reprodukcia oveľa nižšia.

Stav trate na základe geometrickej polohy koľaje vyjadruje absolútne číslo kvality. Na základe súčasných platných predpisov je jeho hodnota vyššia ako 3,6 považovaná za nevyhovujúcu. V roku 2019 bolo z celkových 4 397 kilometrov hodnotených tratí ŽSR v nevyhovujúcom stave 1 540 kilometrov. Modernizácia je vyhliadka do budúcnosti, dôležitá je však aj jednoduchá reprodukcia, teda udržanie prevádzkového stavu železničných tratí.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 92% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.