Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.05.2021, 20:25 Aktualizované dňa 04.05.2021 o 21:05

Trnavská automobilka v stredu obnoví výrobu, dodávky zostávajú nestabilné

V utorok prerušil výrobu výpadok komponentov spôsobený koronakrízou.

Trnavská automobilka v stredu obnoví výrobu, dodávky zostávajú nestabilné
Zdroj: Peter Mayer

Trnavská automobilka Stellantis Slovakia po utorkovej odstávke výroby kvôli výpadku dodávky polovodičových komponentov od dodávateľa potvrdila obnovenie produkcie na stredu v rannej a poludňajšej zmene.

O výrobe na nočnej zmene bude podľa hovorcu závodu zamestnancov informovať počas dňa.

"Situácia zostáva, napriek vysokému dopytu po našich vozidlách, kvôli neistým dodávkam polovodičových dielov nestabilná. O výrobe preto informujeme zo dňa na deň," doplnil hovorca.

Spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA.

Producent európskych bestsellerov Peugeot 208 a Citroën C3 v utorok podľa zdroja HN informoval svojich zamestnancov o ďalšej odstávke.

"Z dôvodu závažného výpadku dielov, spôsobeného COVID krízou u jedného z dodávateľov, je trnavská automobilka Stellantis Slovakia nútená v utorok štvrtého mája zastaviť produkciu na všetkých troch výrobných zmenách," potvrdil pre HN hovorca fabriky Peter Švec. To, či bude odstavená výroba aj v nasledujúcich dňoch, je zatiaľ otázne.

Fabriku trápila aj polovodičová kríza

Samotná fabrika obnovovala výrobu po niekoľkodňovom výpadku v polovici minulého mesiaca. Ten bol spôsobený najmä polovodičovou krízou. Tá je podľa odborníkov spôsobená súhrou niekoľkých okolností. Prudký nárast dopytu po elektronike, pokračujúca obmedzená produkcia v mnohých závodoch po celej Ázii, ale tiež tuhá zima v niektorých častiach Spojených štátoch, najmä v Texase. Tá takisto obmedzovala výrobu.

"Výrobcovia polovodičov skrátka nečakali také rýchle obnovenie globálneho dopytu po elektronike," vysvetľuje genézu problémov analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak.

V skratke, všetky voľné čipy pred automobilkami uchmatli výrobcovia elektroniky, o ktorú je pre lockdown na celom svete enormný záujem. Nedostatok má podľa šéfa intelu Pata Gelsingera trvať roky. „Potrvá niekoľko rokov, kým dobehneme tento prudký dopyt vo všetkých aspektoch podnikania,“ uviedol Gelsinger, ktorého spoločnosť aktuálne upravuje výrobu a snaží sa vyvážiť globálny nedostatok, najmä pre potreby automotive.

Volkswagen stojí do piatku

S polovodičovou krízou dlho zápasí aj Volkswagen, ktorý musel produkciu v Nemecku odstavovať v jednej fabrike za druhou. Bratislavu takýto scenár dosiaľ obchádzal, aj keď časť vozidiel sa pre chýbajúce komponenty dokončovala dodatočne. Fabrika v Devínskej Novej Vsi sa však nakoniec aj tak dostala do slepej uličky a jej vedenie muselo na nedávnej výročnej tlačovej konferencii priznať, že sa chystá pre globálny nedostatok polovodičov odstaviť podstatnú časť výroby.

"Situácia je veľmi kritická. Naše vozidlá majú veľký podiel elektroniky a týka sa ich to najviac. Situácia je natoľko zlá, že od konca budúceho týždňa budeme musieť určité časti výroby odstaviť," uviedol na výročnej tlačovej konferencii šéf Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg s tým, že výroba malých vozidiel bude pokračovať podľa plánu.

Odstavená je však výroba SUV luxusných a vysoko maržových vozidiel v podobe Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8 a Škoda Karoq. Odstávka u nášho najväčšieho zamestnávateľa trvá od minulého štvrtka, plánovaná stopka je zatiaľ do tohto piatku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.