StoryEditor

Hyundai je oporou kórejskej ekonomiky

24.09.2007, 00:00

Muž, ktorý kráčal za svojím snom. To je v krátkosti povedaný príbeh najväčšej kórejskej firmy, ktorá drží na nohách ekonomiku krajiny. Čung Džu-jung bol najstarším z ôsmich detí chudobného dedinčana zo severu Kórey.
Po tom, čo opustil rodnú dedinu, asi desať rokov získaval pracovné skúsenosti na stavbách, ako zamestnanec cukrovaru a robotník pri zbere obilia. História automobilky Hyundai sa začala písať v roku 1940, keď si dvadsaťpäťročný Čung Džu-jung založil opravovňu áut. Práve na jej vývesnom štíte sa o šesť rokov neskôr prvýkrát objavil názov Hyundai, čo v kórejčine znamená moderný. Hoci jeho prvé kroky v oblasti podnikania viedli prostredníctvom firmy Hyundai Engineering and Constructing po opravovni áut do stavebníctva, vďaka jeho krédu ,čas sú peniaze' sa mu v pomerne krátkom čase podarilo získať viacero lukratívnych zákaziek aj v ďalších oblastiach podnikania. Jeho firma bola realizátorom stavby rezidencie generála Eisenhowera, i staviteľom prístavu za miliardu dolárov v Saudskej Arábii.
Automobilka Hyundai vznikla v roku 1966. V celej Kórei sa v tom čase predávalo len 30-tisíc automobilov ročne, a hoci Čung Džu-Jung rokoval pri jej založení o spolupráci aj s americkým Fordom, napokon sa rozhodol rozbehnúť produkciu áut Hyundai sám. Čung Džu-jung sa vybral hľadať nové poznatky o automobiloch do Talianska a v roku 1976 predstavil medzinárodnej verejnosti prvé kórejské auto Pony, za ktorým nasledoval model Excel. Ten sa ako prvé kórejské vozidlo výrazne presadil aj na trhu v Spojených štátoch amerických.
V roku 1998 Hyundai uskutočnil akvizíciu kórejskej dvojky vo výrobe áut spoločnosti Kia a v súčasnosti je desiatym najväčším producentom automobilov na svete. Na začiatku 21. storočia tvoril Hyundai už tri desiatky spoločností. Okrem automobilového priemyslu sa zaoberá aj hutníckym priemyslom, výstavbou diaľnic, výrobou námorných lodí, elektroniky a polovodičov či vývojom zariadení na výskum vesmíru. Po jeho smrti prevzal vedenie koncernu Čungov syn Čung Mong-ku a šéfom automobilky Kia je jeho syn Čung Ui-sun.
Už niekoľko mesiacov sa ťahá súd s vedením automobilky a rodinou Čungovcov, v ktorom bol Čung Mong-ku obvinený z finančných machinácií, ktoré mal použiť aj na presadenie svojho syna Čung Ui-suna vo vedení automobilky Kia Motors Corporation. Predaj áut značky Hyundai vlani klesol na 2,5 milióna kusov, z 2,7 milióna v roku 2005. Automobilka Hyundai v súčasnosti prevádzkuje svoje závody v Spojených štátoch amerických, Číne, Turecku a Indii. Len nedávno dokončila svoj prvý závod v Brazílii na juhoamerickom kontinente, kde plánuje výrazne expandovať v nasledujúcich rokoch. Výstavba nového európskeho závodu kórejskej automobilky v súčasnosti prebieha aj v susednom Česku.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 23:45