Generálny riaditeľ General Motors Fritz Henderson. Snímka: REUERS/Rebecca Cook |
Pod kontrolou štátu
Automobilka by sa mala v rámci reštrukturalizácie dostať pod štátnu kontrolu. K situácii v automobilovom priemysle by sa mal v 17:55 SEČ vyjadriť americký prezident Barack Obama. Krátko potom by mala nasledovať tlačová konferencia generálneho riaditeľa GM Fritza Henderson. Koncom apríla už o bankrotovú ochranu pred veriteľmi požiadala americká automobilka Chrysler. Konkurzný súd dnes schválil predaj väčšiny aktív Chrysler skupine na čele s talianskym konkurentom Fiat. Predaj v hodnote dvoch miliárd dolárov (približne 1,42 miliardy eur) je pre Chrysler jedinou možnosťou na odvrátenie likvidácie.
Kliknite na rok a prejdite si históriu GM (článok pokračuje pod grafikou)
Daňovníci dostanú 60 percent automobilky
Americký minister financií Timothy Geithner dnes vyjadril nádej, že americké automobilky opustia bankrotový režim bez potreby ďalšej vládnej pomoci v budúcnosti. Podľa nemenovaného predstaviteľa vlády získajú daňoví poplatníci v USA v rámci trojmesačnej reštrukturalizácie 60 percent automobilky GM výmenou za štátnu pomoc v celkovej hodnote 50 miliárd dolárov. Celosvetový dopyt po automobiloch je teraz pod tlakom, pretože svetová finančná kríza spomalila ekonomiku, sťažila prístup k úverom a znížila spotrebiteľskú dôveru. Americké automobilky boli navyše už predtým zasiahnuté odklonom spotrebiteľov od veľkých vozidiel s vysokou spotrebou.
Získajú azíjské spoločnosti
Podľa analytikov GM nemala inú šancu. "Teraz nastanú General Motors, tak ako Chrysleru náročné časy, no ak by to neurobili, o nejaký čas by sa tomuto procesu aj tak nevyhli," povedal Christopher Richter, analytik automobilového sektora v spoločnosti CLSA Asia-Pacific Markets v Tokiu. "Prvým viditeľným výsledkom tohto procesu bude výrazné zmenšenie firiem, čo znamená aj zníženie podielu na trhu, z ktorého naopak, viac ukroja ázijské automobilky ako Toyota, Honda, Nissan a Hyundai," dodal Richter "Tento krok sa očakával, no aj tak je to poriadne horká pilulka, ktorú treba zhltnúť. Trochu to pripomína potopenie Titanicu," povedal Stephen Pope, hlavný stratég vo finančnej spoločnosti Cantor Fitzgerald v Londýne.
Na druhej strane budú podniky pružnejšie a schopné tak rýchlejšie sa prispôsobovať zmenám na trhu. "Iná šanca však nebola a mali to urobiť už pred vyše rokom, keď trhy neboli v takej zlej situácii. Automobilky by boli pred nástupom krízy v omnoho lepšej pozícii a otrasy na trhoch by dokázali zvládnuť," dodal Pope.
Rozkrájana bývala kráľovná automobiliek
Riadený bankrot by mal trvať od 60 do 90 dní, po ktorých by mala vzniknúť nová firma, ktorá si vo svojom portfóliu pre americký trh ponechá z toho pôvodného už len značky Cadillac, Chevrolet, Buick a GMC. Aktíva GM dosahujú 82,29 miliardy USD, zatiaľ čo dlhy firmy 172,81 miliardy USD. Bankrotový sudca dohliadne na proces predaja, prípadne likvidácie neziskových značiek ako Saturn a Hummer, ako aj minimálne 11 závodov. Jeden z odstavených závodov na území USA bude po dohode s odbormi upravený na výrobu efektívnejších menších áut. Európskych divízií General Motors, ako sú nemecká spoločnosť Opel a švédsky Saab, sa bankrotová ochrana v USA netýka. Saabu predĺžila švédska vláda koncom mája ochranu pred veriteľmi do 20. augusta, dokedy by automobilka mala nájsť kupca a pre firmu Opel vybrala nemecká vláda ako nového majiteľa kanadsko-rakúskeho výrobcu automobilových dielov Magna International.
Informovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.
Prehľad 10 najväčších bankrotov v USA od roku 1980: | ||||
Bankrot najväčšej americkej automobilky a svetovej dvojky General Motors je tretím najväčším bankrotom v americkej histórii od roku 1980 a najväčším bankrotom medzi automobilkami. Najnovšiu vlnu bankrotov v USA rozpútala súčasná finančná kríza. Len v tomto roku napríklad zbankrotovalo v USA 99 verejne obchodovaných spoločností. | ||||
Poradie | Názov firmy | Obor | Rok bankrotu | Aktíva v mld. dolárov |
1. | Lehman Brothers | financie | 2008 | 691,063 |
2. | WorldCom | telekomunikácie | 2002 | 103,914 |
3. | General Motors | automoto | 2009 | 91,047 |
4. | Enron | energia | 2001 | 65,503 |
5. | Conseco | financie | 2002 | 61,392 |
6. | Chrysler | automoto | 2009 | 39,300 |
7. | Thornburg Mortgage | hypotéky | 2009 | 36,521 |
8. | PacificGas and Electric | energia | 2001 | 36,152 |
9. | Texaco | ropa | 1987 | 34,940 |
10. | Financial Corp. of America | financie | 1988 | 33,864 |
Automobilka General Motors bola svetovou jednotkou 76 rokovVizitka najväčšej americkej automobilky General Motors:GENERAL MOTORS CORPORATIONHistória: Spoločnosť oficiálne vznikla v septembri 1908 ako General Motors Company v meste Flint v štáte Michigan na základoch automobilky Buick, založenej v roku 1903 v Detroite. Jej zakladateľom bol William Durant (1861-1947). K Buick postupne pribudli Oldsmobile, Oakland (Pontiac) alebo Cadillac. Durant stál tiež spolu s Louisom Chevroletom v roku 1911 za vznikom automobilky Chevrolet, ktorú GM pohltil v roku 1917. To už vo firme ale nefiguroval jej zakladateľ Durant, ktorý sa s ním založenou firmou rozišiel v zlém. Svetovou jednotkou sa firma stala v roku 1931 a bola ňou až do roku 2007, keď ju predbehla japonská Toyota. Sídlo: Detroit Hospodárenie: Vlani hospodárili so stratou 30,9 miliardy dolárov, zatiaľ čo v roku 2007 prekonala 43,3 miliardy dolárov. V prvom štvrťroku tohto roka mala stratu šesť miliárd dolárov, rok predtým strata predstavovala 3,3 miliardy dolárov. Za posledné štyri roky firma nahromadenú čistú stratu okolo 82 miliárd dolárov. Pozícia na trhu: V minulom roku automobilka predala po celom svete 8,356.000 automobilov, zatiaľ čo v roku 2007 to bolo 9,37 milióna. Jednička na trhu Toyota vlani predala 8,913.000 vagónov. Najväčším trhom GM sú USA, nasledované Čínou, Brazíliou, Britániou, Kanadou, Ruskom a Nemeckom. Automobily z dielne GM sa predávajú v 140 krajinách sveta, výrobné aktivity má GM v 34 krajinách. Značky: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall a Wuling. Počet zamestnancov: 244.500. Ostatné: - Spoločnosť GM v roku 1962 ovládala viac ako polovicu domáceho trhu. V minulom roku jej podiel na trhu v Spojených štátoch predstavoval iba 22 percent. - Americká vláda už automobilke od začiatku tohto roka požičala takmer 20 miliárd dolárov, v marci ale vláda odmietla jej reštrukturalizačné plány podmieňujúce ďalšiu štátnu pomoc.
|