Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Doterajším šéfom štátnych podnikov odbíjajú posledné dni v ich úradoch. Koaličná štvorka včera mala predrokovať rozdelenie ich postov. O výsledkoch však neinformovali. "Najskôr to musí prerokovať Koaličná rada," uviedol pre HN líder strany Most--Híd Béla Bugár.

Hladký priebeh sa však neočakáva. Podľa našich zistení totiž zatiaľ neexistuje dohoda na kľúči, podľa akého si podelia strany kreslá riaditeľov štátnych firiem. Novej koalíci to potrvá dlhšie než Ficovmu kabinetu. Zrejme aj preto, lebo ide o štyri takmer rovnocenné politické subjekty, kým v predošlej vláde dominoval Smer--SD. Súčasné delenie kresiel preto bude podľa politického analytika Jána Baránka z agentúry Polis skôr o snahe získať čo najvýhodnejšie pozície. "Je to ako bartrový obchod -- kto čo získa a za čo."

Hlavy niektorých riaditeľov už ministri sťali. Odvolaní boli šéfovia Colného aj Daňového úradu. O kreslo prišiel aj šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, ktorý v novom parlamente už ako poslanec háji farby opozičného Smeru--SD. Rezort dopravy avizuje aj skoré padáky pre ďalších šéfov. "Rozhodnutia prijmeme v primeranom čase," informoval hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Giganty pod Figeľom?
Práve pod rezort dopravy spadajú najväčšie štátne železničné podniky a Slovenská pošta. Dohromady zamestnávajú približne 42-tisíc ľudí. Či všetky tieto podniky obsadí KDH, ktoré ovláda ministerstvo dopravy, zatiaľ nie je isté. Koalícia o tom ešte nerozhodla. Aj preto sa rozdeľovanie štátnych firiem môže natiahnuť. Podľa Baránka týmto meškaním nemusí vláda stratiť priazeň ľudí, ak by prioritne riešila dôležitejšie otázky, napríklad dôsledky povodní. "Ak sa to vyrieši, potom nebude verejnosti prekážať, že obsadzovanie štátnych podnikov potrvá dlhšie."

Dosluhujúci riaditelia a predstavenstvo sú už zmierení s osudom. Nepredpokladajú, že by po výmene vlád ostali na svojich postoch. "Prevláda povedomie, že k výmene na vedúcich pozíciách dôjde," uviedol pre HN nemenovaný zdroj z jedného z týchto podnikov.
Ako prezradil hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis, vedúci pracovníci však ešte kufre zbalené nemajú. "Manažment, ktorý pôsobil posledné štyri roky, momentálne pracuje štandardne."

Nižšie zisky, hlbšie straty
Železničné štátne podniky sa topia v stratách. Posledné roky Železnice SR charakterizovalo prehlbovanie straty. Podobne na tom bolo aj Cargo, ktoré vlani prerobilo 126 miliónov eur. Dôvodom mala byť aj kríza. Predošlá vláda sa to snažila riešiť návratnou dotáciou v hodnote takmer 236 miliónov eur. Pôžičky by mali tieto firmy začať splácať v budúcom roku. Nie je jasné, z čoho.

Výnimkou pritom nie je ani Slovenská pošta, ktorej čistý zisk padá už štyri roky po sebe. Krízový vlaňajšok uzavrela v 132-tisícovom pluse. "Je všeobecne známe, že tieto podniky nie sú v dobrej kondícii, stav zatiaľ analyzujeme," zhodnotil Krajčovič.

Odporúčajú predať
Vláda avizovala, že záchranou pre tieto štátne firmy môže byť príchod zahraničného investora. Rezort dopravy sa k tomu zatiaľ nechcel vyjadriť, keďže sa na tom koalícia ešte nedohodla. "Zatiaľ môžem povedať len toľko, že ministerstvo má záujem o rozvoj týchto podnikov a skvalitnenie služieb, ktoré poskytujú," podotkol Krajčovič.

Niektorí odborníci však vláde odporúčajú tieto firmy predať. Podľa riaditeľa inštitútu INEKO Petra Goliaša sa totiž za posledné štyri roky potvrdilo, že na Slovensku nie je štát dobrým hospodárom. "Záujem investorov bude síce menší ako pred krízou, ale určite budú ochotní vstúpiť do týchto podnikov."

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.