Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.02.2003, 00:00

Po diaľnici z Bratislavy do Košíc o dvadsať rokov

Ministerstvo dopravy presadzuje názor, že koncepciu výstavby diaľnic, vrátane prepojenia východného a západného Slovenska, netreba meniť. Vyplýva to z Aktualizácie nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá je v súčasnosti v pripomienkovom konaní.
Riaditeľ odboru cestného hospodárstva, Gejza Végh pre HN uviedol, že postoj ministerstva ovplyvnila najmä intenzita dopravy: "Odborné rozhodnutie môže vychádzať iba z reálnych podkladov. Môže tu, samozrejme, nastať aj politické rozhodnutie, myslím si, že vtedy by mal navrhovateľ jasne vyjadriť, skadiaľ budú finančné prostriedky." Podľa Végha totiž dopravná politika ministerstva nevychádzala z potrieb alebo snáh regiónu prilákať zahraničných investorov, ale z intenzity dopravy. "Pokiaľ niekto nevypracuje ekonomický model v dopravnom inžinierstve, založený na argumentoch, môžeme sa riadiť výlučne dopravnými množstvami," dodal Végh. Zdôraznil tiež, že v prípade vybudovania južnej tangenty by sa dopravné množstvo na severnej znížilo iba o šesť až osem percent. Nechcel komentovať návrh šéfa strany ANO, Pavla Ruska, ktorý vidí reálnu možnosť vybudovania južnej vetvy diaľnic s pomocou súkromného kapitálu v priebehu piatich rokov pri nákladoch 50 až 55 miliárd korún. Rusko navrhuje diaľnicu postavenú zo súkromných zdrojov spoplatniť, tak je to časté v zahraničí.
Podľa Végha už za ministra dopravy, nebohého Alexandra Rezeša, existoval plán, podľa ktorého mali byť postavené diaľnice do roku 2005. Súčasné odhady však hovoria o tom, že prepojenie hlavného mesta s Košicami severnou cestou bude hotové za pätnásť až dvadsať rokov. Podľa neho by súkromný sektor mohol urýchliť stavbu diaľnic, reálnejšie zdroje však vidí v kohéznych fondoch Európskej únie. "Slovensko by mohlo od roku 2004 do roku 2006 čerpať na stavbu cestnej komunikácie asi osem miliárd korún," dodal.
Podľa bývalého ministra dopravy Jána Jasovského nie je príliš reálne rátať s možnosťou financovania výstavby takzvanej južnej trasy zo súkromných zdrojov. Aby sa vrátili náklady vo forme poplatkov za použitie diaľnice, muselo by byť mýto také vysoké, že by si ho málokto mohol dovoliť. V tejto súvislosti Jasovský upozornil na európske smernice, podľa ktorých musí byť v takomto prípade paralelné trasovanie, teda diaľnicou a komunikáciou prvej triedy. Motoristi by sa tak presunuli na paralelnú komunikáciu.
Výhody a nevýhody severnej a južnej diaľnice
Pozitíva Negatíva
Sever vynaložené prostriedky náročný terén
intenzita dopravy dlhá a časovo náročná výstavba
vedie cez priemyselné regióny
Juh rýchlejšia a lacnejšia výstavba ekológia (mala by viesť cez chránené územia)
prínos pre chudobné regióny koridor je mimo siete TINA
Zdroj: HN

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.