Najväčšie prepúšťanie v histórii hrozí slovenským železničiarom. O prácu by v troch firmách mohlo prísť až 4-tisíc ľudí. Iba štátny nákladný dopravca Cargo sa bude musieť rozlúčiť s dvoma tisíckami osôb, čiže každým piatym zamestnancom.
Fico problém oddialil
Cargo nedokáže totiž splácať 166-miliónovú pôžičku, ktorou ho vláda Roberta Fica mala zachrániť pred krachom. Hospodári v mínuse a žiada aspoň odklad splátok – na rad prichádza úsporný plán. „Prepúšťanie zasiahne celú firmu, to znamená všetky profesie. Od prevádzky až po technicko-hospodárskych pracovníkov,“ tvrdí hovorca Carga Martin Halanda.
Okrem toho má pomôcť aj odpredaj prebytočného majetku či zníženie poplatku za používanie železničných tratí, ktorý platí ďalšej štátnej akciovke – Železniciam SR.
V hre je vyššie cestovné
Lenže aj táto koľajová firma sa topí v problémoch a žiada dotácie, inak bude musieť podľa zákulisných informácií prepustiť 10 percent ľudí. Podobne ako osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko. Tá si od štátu pýtala na ďalší rok 230 miliónov eur namiesto schválených 150. Inak vraj hrozí masívne rušenie spojov a zvyšovanie cestovného.
Minister financií Ivan Mikloš požiadavkám odoláva. Odkázal, že rezort dopravy si má nájsť vlastné rezervy.
Odbory tiahnu na Figeľa
Železničiarski odborári sú nespokojní. Tvrdia, že prepúšťanie mizériu ich troch firiem nevyrieši. Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci sa má stretnúť so šéfom rezortu Jánom Figeľom. Chce ho presvedčiť, aby znižovanie stavov stopol a vyrazil viac peňazí zo štátnej kasy.
|
Viac o téme nájdete v zajtrajších Hospodárskych novinách. |