StoryEditor

Peter Goliaš pre HN: PPP projekt zvýši verejný dlh tak či tak

06.08.2010, 00:00

Štát sa snaží vylobovať nižšie úroky pre konzorcium, ktoré má postaviť úsek diaľnice D1 z Martina do Prešova. Cena projektu by tým pádom klesla. Aké sú podľa vás ďalšie možnosti štátu znížiť cenu tejto diaľnice?
Pokiaľ má štát možnosť aj finančne neuzavrieť túto zmluvu, a teda vycúvať, tak má pomerne silnú vyjednávaciu pozíciu. A mohol by dosiahnuť v rokovaniach so samotným investorom zníženie investičných nákladov. Stále však nie je známe, za akých podmienok by mohla vláda od zmluvy odstúpiť. Keby odstúpila od financovania cez banky a projekt by financovala cez štátne dlhopisy, vedela by na úrokoch dosiahnuť veľkú úsporu. Pri financovaní projektu bankami boli podľa zverejnených informácií úroky nastavené na úroveň takmer sedem a pol percenta. Formou dlhopisu si štát požičiava len za zhruba štyri percentá. Minister Ján Figeľ často spomína aj eurofondy. Tie sú, samozrejme, zadarmo.

V prípade využitia dlhopisov by sa však náklady započítavali do verejného dlhu. A to je háklivá vec.
Myslím si, že PPP projekty by mali byť zarátané do verejného dlhu tak či tak. Momentálne je jediný argument, prečo financovať projekt cez banky, ten, že sa to nezaráta do verejného dlhu. Podľa nás je to obchádzanie paktu stabilitu a rastu.

Kto rozhodne o tom, či sa projekt napokon započíta do verejného dlhu alebo nie?
V konečnom dôsledku rozhoduje Eurostat, ale v zásade to tam môže zarátať aj naše ministerstvo financií.

Takýto krok by však okamžite zvýšil štátnu sekeru. Nešli by tým vlastne politici sami proti sebe, vzhľadom na to, že sa hovorí o potrebe znižovania deficitu?
Ale veď pred voľbami mala SDKÚ-DS tlačovú konferenciu, kde sa sami prihlásili k tomu, že to treba zarátať do verejného dlhu. Teraz, keď sú vo vláde, majú možnosť to realizovať.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 06:55