StoryEditor

Kapsch bude zrejme žalovať Slovensko. Kvôli mýtu

20.01.2010, 10:13
Autor:
TASRTASR
Český denník E15 uverejnil rozhovor s Karlom Feixom, šéfom firmy Kapsch, ktorá je v Česku prevádzkovateľom mýtneho systému.

Denník uviedol, že na Slovensku došlo v minulých dňoch ku kolapsu satelitného systému na výber mýta a prešlo sa na papieriky.

"Vy ste sa na tamojšom tendri zúčastnili a prehrali ste. Urobíte nejaké závery z novovzniknutej situácie?" spýtal sa denník šéfa firmy Kapsch.

"Vieme v tendroch prehrávať," odpovedal Feix, "pokiaľ ide o férovú súťaž. V prípade slovenského tendra sa stalo podľa nášho názoru toľko pochybení a prešľapov, že naši právnici, aj v kontexte posledných prekvapujúcich udalostí, akým je aj spomenutý prechod na ticketing, intenzívne posudzujú nové právne kroky."

Mikrovlnný systém Kapschu bude mať podľa Feixa aj v budúcnosti voči satelitu stále mnoho výhod. Systém tejto firmy bol mnohokrát pod paľbou, kritici firme vyčítali, že jej technológia je zastaraná.

Feix uviedol, že zo 100 vozidiel nezaplatí mýto iba jedno. Účinnosť systému je 99,1 %. Výnosnosť a ekonomika systému je maximálna. Jeho účel však nespočíva len vo výbere peňazí, ale aj v organizácii dopravných tokov po území republiky.

Denník však pripomenul, že aj v Česku sa preverujú hybridné palubné jednotky, ktoré sú schopné pracovať v mikrovlnnom aj satelitnom režime.

Feix uviedol, že testovanie trvá už pol roka a zatiaľ sú výstupy dobré. S týmito jednotkami jazdí približne 5000 vozidiel a prvé výsledky ukazujú, že aj v prípade hybridu je Kapsch dostatočne vysoko účinný, vyše 96,97 %. "To je úplne uspokojivé," povedal manažér a pokračoval: "Napríklad sa testuje, či sa jednotka dokáže sama prepínať medzi jednotlivými režimami, aby to nemusel robiť vodič manuálne. Na diaľnici sa spustí mikrovlnný systém a keď šofér zíde z diaľnice, systém sa sám prepne na satelitný. Vo finále musí všetko tiecť cez jeden účet. Okrem toho sa usilujeme spolu s dopravnou fakultou ČVÚT vložiť nové prvky, ktoré by mali zodpovedať štandardom EÚ v oblasti satelitných systémov. Na konci tohto roka alebo na začiatku budúceho ich totiž EÚ pravdepodobne schváli ako direktívu."

Podľa Feixa je mikrovlnný systém z hľadiska celkových, hlavne prevádzkových nákladov oveľa lacnejším riešením než satelit. Na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách sa oplatí. Aspoň tam, kde sa dlhšie úseky križujú. "V momente, keď idem s mýtom mimo diaľničnú sieť, musím zvážiť, ako to vyjde ekonomicky," povedal šéf Kapschu. "Pokiaľ zamýšľam spoplatniť veľký počet kilometrov mimo diaľnice, má zmysel uvažovať o satelite. Teda v dôsledku toho, čo sa už predtým povedalo o kombinácii mikrovlny a satelitu. Stále hovorím o kamiónoch. V prípade osobných automobilov si nedokážem ani pri pohľade do veľmi vzdialenej budúcnosti predstaviť, že by boli niekedy spoplatnené cez satelit."

Feix povedal, že v prípade osobných áut ide o milióny vozidiel a o satelitnú komunikáciu prostredníctvom GSM po bezdrôtovej sieti a tá je možno desaťkrát drahšia ako prevádzka káblovej siete, ktorú možno použiť na diaľnici. Stavať metalické brány prepojené káblovým spojením vyjde oveľa lacnejšie než prenášanie informácií vzduchom.

Denník chcel od manažéra vedieť, prečo si Slovensko zvolilo satelit. "Pretože má 1500 kilometrov komunikácií prvej triedy a oveľa menšiu diaľničnú sieť," odpovedal a dodal: "Takže logika spustiť tu satelitný systém existuje. Napriek tomu, celé to postaviť na satelite nie je podľa nás úplne vhodné riešenie. Pritom aj Slováci používajú určitú mikrovlnnú časť pre kontrolné účely. Kontrolovať totiž vozidlo, či platí mýto, sa cez satelit nedá. Musíme mať vždy nejaký pozemný subsystém. Bežne sa používa mikrovlna. Iba tak môže slovenská polícia skontrolovať, či vozidlo jednotku má, alebo nie."

01 - Modified: 2004-06-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nedohodli sa na novom správcovi 02 - Modified: 2004-06-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hyundai postaví v Číne druhú továreň 03 - Modified: 2004-06-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Recesia znížila Kappe zisk i tržby
01 - Modified: 2023-10-01 12:00:11 - Feat.: - Title: Čo o slovenských voľbách píšu zahraničné médiá? V jednom sa zhodli 02 - Modified: 2022-03-27 16:33:19 - Feat.: - Title: Ochráňme si náš blahobyt 03 - Modified: 2022-03-24 14:56:58 - Feat.: - Title: Analýza FT: Nečakajte, že sa vojna na Ukrajine rýchlo skončí 04 - Modified: 2022-03-24 14:40:42 - Feat.: - Title: Sú čínske akcie naozaj také lacné? 05 - Modified: 2022-03-24 10:16:45 - Feat.: - Title: Ruský pretekár dostal padáka a bolo jasné, že ceny hnojív vyletia. Naša najväčšia agrofirma hlási státisícové manko
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:49