Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.02.2011, 00:00

Turecko bude za Egypt viac než vhodná alternatíva

Na našom trhu vidí módne vlny v turistických destináciách každých päť rokov. Ceny by hore nemali ísť, kvôli kríze sa mu podarilo vybaviť aj nové destinácie v Andalúzii či Portugalsku. Oliver Kluch.

V arabskom svete to nevyzerá dobre. Ako bude vyzerať tohtoročná turistická sezóna?
Egypt je jedna z populárnejších destinácií, každoročne tam cestujú tisícky Slovákov. My ponúkame Egypt až od neskorej jari, takže sa rozhodneme až v marci či apríli, v akom rozsahu sa zájazdy realizovať budú, alebo ponúkneme nejaké iné alternatívy. Na výber je celé Stredomorie, od Španielska cez Taliansko, Grécko, Bulharsko, Turecko, Cyprus... Predpokladám, že ľudia, ktorí si vybrali Egypt a chcú ísť na dovolenku, buď tam pocestujú alebo si len zvolia inú krajinu.

Bude tých alternatív dostatok?
Egypt je populárny najmä kvôli veľmi dobrému pomeru cena - kvalita. Takmer výlučne all inclusive hotely s teplým podnebím a prakticky nulovou šancou, že by vám pršalo. Na druhej strane sú tu krajiny, ktoré dokážu práve na tomto poli konkurovať. Napríklad Turecko je momentálne naša najžiadanejšia destinácia, a myslím si, že sa ňou bude dať v prípade problémov Egypt čiastočne nahradiť.

Nehrozí, že ceny zájazdov kvôli nižšej ponuke porastú?
Určite nie, aj vzhľadom na to, čo sa dialo v roku 2009, kedy výrazne klesol dopyt. Som rád, že hotelieri si uvedomili situáciu v cestovnom ruchu a netlačia bezhlavo na vyššie ceny. Aj nám sa do ponuky podarilo zaradiť kvalitnejšie a luxusnejšie hotely za lepších podmienok ako v minulosti. Podarilo sa nám napríklad nájsť hotely za rozumnú cenu na Algarve v Portugalsku alebo v španielskej Andalúzii.

Čo bude "in" v najbližších rokoch?
Nechajme sa prekvapiť. Ja vidím na slovenskom trhu každých päť rokov nejaké nové módne vlny. V 90. rokoch po olympiáde bolo v kurze Španielsko, vystriedalo sa tam celé Slovensko. Po egyptskej vlne okolo roku 2004 prišla grécka, teraz sa vezieme na tej tureckej. Máme nejaké predpoklady, kam sa bude trh ďalej vyvíjať, ale to je naše tajomstvo (smiech).

Kam sa chystáte na letnú dovolenku vy?
Jednoznačne do Španielska. Musím povedať, že moja najobľúbenejšia destinácia je Slovensko, ale pokiaľ sa bavíme o dovolenke pri mori, mojím favoritom je Španielsko, lebo som študoval aj na španielskej škole. Má čo turistom ponúknuť.

Zvýšili sa nároky Slovákov v posledných rokoch?
Za tie roky vidím, že aj slovenský turista dozrel. A čo je dôležitejšie, je ochotný zaplatiť si za vyššiu kvalitu a rozsah služieb. Aj doma nám už vyrástlo viacero kvalitných hotelov so službami. Na druhej strane, na Slovensku stále chýba všeobecná infraštruktúra. Slovensko ešte potrebuje investície. A slabým miestom je aj propagácia krajiny smerom do zahraničia. Nedávno som bol na výstave Fitur v Madride a zastúpenie, ktoré tam malo Maďarsko a Česká republika, sa nedá s naším ani porovnať.

Rok 2009 bol veľkým poučením pre všetkých, tak pre hotelierov, ako aj pre cestovné kancelárie. Dnes sa všetci snažia ponúknuť zákazníkovi viac. Roky predtým sme boli zvyknutí na samovoľný rast, dnes musíme o zákazníka bojovať viac. Aj vďaka tomu sme schopní zaraďovať do ponuky aj také destinácie, ktoré dosiaľ neboli, a zaraďovať aj lepšie hotely. Biznis našej cestovnej kancelárie v roku 2010 medziročne vzrástol o 15 percent. V tomto roku očakávame opäť rast, ale o niečo miernejší - okolo päť percent.

PROFIL
Čo stálo na začiatku vašej kariéry?
Začínal som ako sprievodca za študentských čias, robil to aj môj otec. Odvtedy som v tomto biznise zostal. Do Koaly som nastúpil v roku 2000 ako predajca zájazdov.

Ako ste sa dostali tam, kde ste dnes?
Prácou a skúsenosťami. Dokázal som ponúkať spoločnosti stále nejaké inovatívne myšlienky a nové pohľady na vec, ktoré dokázali osloviť akcionárov.

Čo vás robí úspešným?
Myslím si, že dve veci. Radosť a láska rodiny, a radosť z práce. Nie je dobré robiť prácu len kvôli peniazom. Pokiaľ vás práca napĺňa, posúva vás. Baví ma rozmýšľať nad novými vecami a prinášať nové myšlienky. Aj vďaka tomu si Koala upevnila svoju pozíciu a snaží sa odlíšiť od ostatných cestovných kancelárií.

Čo je pre vás najväčšou výzvou?
Aby sa tak naši zamestnanci, ako aj naši zákazníci, cítili komfortne a aby si udržali svoj vzťah ku Koale. V minulosti sme mali slogan "A sny sa stávajú skutočnosťou", dnes máme slogan "Cestovanie s Koalou má šmrnc". Chceme naozaj meniť sny na "šmrncovnú" skutočnosť.

DOTAZNÍK
Akú kávu najradšej pijete?
Väčšinou čaj, najčastejšie ovocný s medom.

Koľko káv denne potrebujete?
Žiadnu (smiech). Dnes som si dal výnimočne jednu.

Koľko hodín denne trávite v práci?
Ťažko povedať, stalo sa, že to bolo aj 24 hodín. Inokedy je to šesť až osem hodín denne.

Čo máte na svojej práci najradšej?
Stretávanie nových ľudí v rôznych krajinách, ale aj na Slovensku. Veľmi rád tvorím sociálne vzťahy spoločnosti.

Čo máte na svojej práci najmenej rád?
Administratívu. (smiech) Jednoznačne a bez rozmýšľania.

Čo je pre vás najväčší relax?
Keď môžem byť so svojím synom. Milujem aj turistiku. Doteraz som nosil syna na chrbte, ale už môže chodiť po vlastných.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.