Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.06.2010, 00:00

Mýto sa môže predražiť o sto miliónov

Spoločnosť Skytoll zrejme zarobí na 13-ročnej prevádzke mýtneho systému zhruba o sto miliónov viac, ako sa pôvodne odhadovalo. Od budúceho mesiaca sa totiž spoplatnená sieť rozdelí zo súčasných zhruba 800 úsekov na 1 400, čo by sa malo podľa zmluvy prejaviť aj na odmene pre Skytoll. Cieľom zhustenia úsekov je, aby dopravcovia platili iba za kilometre, ktoré skutočne prejdú. Pri dlhších úsekoch sa totiž stávalo, že dopravca prešiel iba časť mýtnej etapy, no zaplatil za celú. Po novom bude systém spravodlivejší, ale aj drahší. 


Drahší systém, menej diaľnic
Skytollu totiž rozdelenie úsekov zvýši náklady, ktoré by mal podľa zmluvy zaplatiť štát. "Odmenu Skytollu platí v zmysle zmluvy Národná diaľničná spoločnosť, primárnym zdrojom je výber mýta,“ povedal hovorca diaľničiarov Marcel Jánošík.

A to kvôli tomu, že s rastúcim počtom úsekov pribúda aj takzvaných mýtnych transakcií, za ktoré platí štát Skytollu extra peniaze.
Jedna transakcia zahŕňa náklady spojené s prejazdom jedného auta po spoplatnenom úseku. Štát si ich podľa ministerstva dopravy v kontrakte "predplatil“ 400 miliónov na rok. Zhruba toľko sa ich malo podľa odhadovaných dopravných intenzít v najbližších rokoch aj uskutočniť.

Spoplatnených úsekov však bude nakoniec kvôli novej vyhláške zhruba o 70 percent viac. O toľko by mohol stúpnuť aj počet mýtnych transakcií, ktorých by tak pribudlo 300 miliónov ročne. Za každú z nich by mala Národná diaľničná spoločnosť podľa zmluvy zaplatiť presne korunu v starej mene, dohromady v prepočte desať miliónov eur ročne.
Príjmy z cestných poplatkov by pritom mali smerovať najmä do výstavby diaľnic. O časť z nich sa už štát pripravil, keď z výberového konania vyradil všetky firmy okrem najdrahšieho Skytollu, vtedy ešte konzorcia Sanef-Ibertax. To si za svoj systém pýtalo od diaľničiarov o 221 miliónov eur viac, ako najlacnejší uchádzač.

Pre krízu neodhadujú
Diaľničiari ani Skytoll vplyv novej vyhlášky na počet mýtnych transakcií komentovať nechceli. Hovoria, že finálna suma bude závisieť od dopravnej intenzity, a tá zase od vývoja ekonomiky či presunu nákladnej dopravy na železnicu. Vplyv vyhlášky na odmenu Skytollu chce firma hodnotiť až v októbri. "Keďže letné mesiace sú známe poklesom objemu nákladnej dopravy z titulu dovolenkového obdobia,“ povedala zástupkyňa Skytollu Lenka Lendacká.

Opozícia je proti
O zvyšovaní odmeny však nechce počuť poslanec opozičnej SDKÚ-DS Ivan Štefanec, podľa ktorého firma pri spúšťaní systému urobila viacero chýb. "Nemyslím si, že by občania mali platiť opravu zbabranej dodávky systému. Štát by mal trvať na tom, aby to fungovalo tak, ako má,“ hovorí Štefanec.

Podpredseda mimoparlamentnej strany Most -Híd Zsolt Simon zase vidí vinu najmä u ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý spoplatnenú sieť pripravoval. Podklady na zostavenie mýtnych úsekov totiž Skytoll prevzal od neho. "Je to zvýhodnenie prevádzkovateľa, ale je to dôsledkom toho, že štát mýtny systém zle pripravil,“ vysvetľuje riaditeľ inštitútu Ineko Peter Goliaš.

Priplatia si aj dopravcovia
Na detailnejší systém si pritom nepriplatia len diaľničiari, ale ani dopravcovia. Tí totiž v týchto dňoch z dlhších úsekov profitujú. A to od februára tohto roka, keď rezort rozhodol, že vodiči majú platiť len za úseky, ktoré prejdú celé. Ak teda dnes pred koncom napríklad 10-kilometrovej etapy z cesty zídu, celá je pre nich zadarmo. Predtým platili za celú trasu. Podľa novej vyhlášky to bude od prvého júla spravodlivejšie pre obe strany. Ak z tejto trasy prejde polovicu, presne toľko by mu mal systém aj účtovať.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.