StoryEditor

Trenčín stráca rýchlotrať

25.05.2012, 00:00
Modernizácia železníc. Stámiliónový projekt kvôli súdnym sporom stráca šance.

Verejná súťaž o rýchlotrať medzi Trenčínom a Trenčianskou Teplou sa ešte viac komplikuje. Najvyšší súd v Bratislave totiž rozhodol v prospech spoločnosti TSS Grade, ktorá bola v tomto tendri druhá najlacnejšia. Súd podporil snahu firmy o prehodnotenie účasti konkurenčnej firmy Skanska, ktorá ponúkla v tendri najnižšiu cenu. Na základe tohto rozhodnutia musí Krajský súd v Bratislave opätovne posúdiť protest TSS proti referenciám či nízkej cene firmyy. Spor týchto dvoch firiem trvá od roku 2010, keď Železnice Slovenskej republiky prvýkrát vyhodnotili cenové ponuky.

Prepadnutie eurofondov
Verdikt Najvyššieho súdu teraz zvýšil hrozbu prepadnutia eurofondov. Výstavba sa totiž musí začať najneskôr v júni, aby sa stihla do konca programovacieho obdobia 2007 až 2013. TSS Grade od Železníc SR očakáva, že už začatie projektu nebude odkladať. „Už dnes totiž reálne hrozí, že časť peňazí na tento dôležitý projekt môže prepadnúť,“ povedala PR manažérka TSS Michaela Kroková.

Podľa právnikov to však nebude také jednoduché. Po ďalších pojednávaniach na krajskom súde sa totiž môže spor opäť vrátiť na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý by mal ponuky opätovne posudzovať.

Skanska rešpektuje
Úrad bol v prehratom spore na Najvyššom súde žalovanou stranou. Firma TSS ho napadla za to, že Skanskej umožnil v tendri súťažiť. „Rozhodnutie Najvyššieho súdu je potrebné rešpektovať a je opäť na prvostupňovom súde, aby žalobu TSS opätovne preskúmal. Faktom je, že Skanska je víťaz s akceptačným listom a my, naši akcionári, už dva a pol roka čakáme na podpis zmluvy. Je to pre nás principiálna záležitosť,“ konštatovala generálna riaditeľka firmy Skanska Magdaléna Dobišová.

Skanska, ako i ďalšie firmy čakajú teraz na rozhodnutie komisie Železníc SR. Tá teraz opätovne posudzuje všetky stavebné firmy. „Vzhľadom na to, že ide o proces VO, ďalšie informácie z činnosti neposkytujeme,“ povedala pred niekoľkými týždňami hovorkyňa Železníc SR Martina Pavlíková. Nové stanovisko sa však HN do uzávierky získať nepodarilo. Sľúbili, že tak urobia dnes. „Je v záujme ministerstva, aby sa všetky prebiehajúce súdne procesy súvisiace so železničným úsekom Zlatovce - Trenčianska Teplá ukončili čo najskôr,“ reagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Zmodernizovať až po Žilinu
Modernizácia železničných tratí sa na Slovensku začala pred šiestimi rokmi. Jej cieľom bolo nielen skrátenie času cestovania, ale aj zvýšenie bezpečnosti cestujúcich. Zmodernizovať ju už stihli z Bratislavy po Nové Mesto nad Váhom. Momentálne sa opravuje na tratiach od Nového mesta až po Púchov. Správca tratí by tento rok chcel spustiť aj opravu od Považskej Teplej až po Žilinu. Dokončiť by sa mala postupne v rokoch 2013, 2014 a 2015.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 10:40