Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.01.2010, 13:52

Dopravcovia chcú nižšiu spotrebnú daň. Kvôli mýtu

Malí a strední dopravcovia na Slovensku žiadajú o urýchlené zníženie cestnej a spotrebnej dane motorových palív. "Chceme, aby sa výrazne znížila cestná daň ako kompenzácia za zavedenie elektronického mýta, tak ako tomu bolo v krajinách, kde zaviedli mýtny systém," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii člen organizačného výboru novovzniknutej Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.

UNAS spustí kvôli naplneniu svojich požiadaviek v pondelok (4.1.) informačnú a petičnú kampaň na čerpacích staniciach. Tá bude určená pre celú verejnosť. "Jedným z populárnych prísľubov, vďaka ktorým sa poslanec Robert Fico stal premiérom SR, bol prísľub znížiť spotrebnú daň z motorových palív a záväzok vybudovať diaľnice zo západu na východ krajiny do roku 2010. To sa nám všetkým páčilo," podotkol Polaček. Svoje sľuby však podľa neho nenaplnil.

Na Slovensku tak kvôli vyššej spotrebnej dani tankujú vodiči benzín a naftu v priemere o 30 centov drahšie ako v okolitých krajinách. Podľa Polačeka je najvyšší čas, aby premiér svoj predvolebný sľub naplnil. Spotrebnú daň by mal Ficov kabinet znížiť na úroveň priemeru okolitých krajín. V prípade benzínu sa má dostať na hranicu 0,371 eura za liter a nafty na úroveň 0,298 eura za jeden liter.

UNAS zároveň žiada pozastaviť realizáciu mýtneho systému, ktorý bol naplno spustený 1. januára tohto roka. Rezort dopravy by mal totiž prepracovať mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky, z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľnic. Jednotlivé spoplatnené úseky by sa mali tiež rozdeliť na podrobnejšie časti ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov. "Dopravcom by sa mali účtovať len skutočne prejazdené vzdialenosti s minimálnymi odchýlkami a nie prejazdené celé úseky ciest, veď najdrahší a najmodernejší systém GPS –GSM to musí umožňovať," podotkol Polaček.

Nový elektronický mýtny systém podrobili dopravcovia kritike pre chýbajúce označenie spoplatnených úsekov, ktoré by sa malo urýchlene zaviesť. "Dopravcovia predsa musia jasne vedieť, kde je úsek cesty spoplatnený – nemôžu predsa za jazdy študovať mapy, je to proti bezpečnosti cestnej premávky," uzavrel Polaček.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.