StoryEditor

Strojári naberajú. Výnimočne

Viac ako stovka strojárov si tento rok opäť nájde prácu. Viaceré spoločnosti pre HN potvrdili plán prijímať nových ľudí, prípadne tých, ktorých pre zlý stav objednávok vlani prepustili, dnes berú firmy naspäť. Desiatky voľných miest tak vzniknú v Detve, Kočovciach či Bánovciach. Aj napriek negatívnym vyhliadkam, podľa ktorých má byť sužované celé strojárstvo, sa tu dobré správy nekončia.

Luxus nás potiahne
O 20-percentnom náraste objemu predaja na tento rok, v závodoch v Bánovciach nad Bebravou a Kočovciach, hovorí spoločnosť Hella Slovakia Front-Lightening, ktorá má u nás celkovo tri fabriky. Dovedna by mala prijať 53 ľudí na robotnícke miesta. "Ďalších viac ako 30 je otvorených na inžinierske pozície a pozície pre špecialistov," prezrádza pre HN Helena Králiková, ekonomická riaditeľka firmy. Za pozitívnymi informáciami stoja najmä vyššie objednávky na predné svetlá pre Daimler, pod ktorý patrí značka Mercedes a Smart. Tá má tento rok podľa nemeckých médií ťahať vpred najmä model E-Class, pre ktorý sa u nás predné svetlá vyrábajú. Pre nábeh nových projektov Mercedesu musela Hella Slovakia Front-Lightening prijať asi stovku ľudí už aj vlani v lete.

Mercedes má okrem toho dobre našliapnuté už od začiatku tohto roka -- predaje iba za január 2013 vyskočili o takmer desať percent, a nemecká automobilka sa pozitívne vyjadruje aj o ďalších mesiacoch. Okrem toho, ako jedna z mála automobiliek, nezažila až taký prepad pre krízu ako niektorí jej konkurenti. Čísla Mercedesu totiž prvýkrát medziročne klesli až v júli minulého roka, a to prvýkrát za tri roky. Išlo však iba o prípad jedného mesiaca. Do karát by jej mohla hrať aj kúpa podielu v čínskej firme Baic Group, s ktorou už Daimler dlhšie spolupracuje. Pre Nemcov to tak bude znamenať zlepšenie si pozície na čínskom trhu, ktorý je dnes tretím najväčším trhom pre luxusné modely Mercedesu, no stále na ňom lepšie karty miešajú BMW a Audi.

Mercedes však nie je jediný, pre ktorý môže slovenská Hella prijímať. Vyššie objednávky má tiež od Porsche, Volkswagenu či Peugeotu. "Stabilné sa javia aj od Kie a Volva," dodala Králiková.

Zlepšenie môže byť krátkodobé
To, že sa naši dodávatelia trochu vzchopili, súvisí aj s tým, že nemecké automobilky až tak na krízu nedoplácajú. Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA) sa ich predaj prepadol oproti ostatným výrobcom najmenej, a dokonca luxusné značky zaznamenali obrovské nárasty. Aj napriek tomu, že analytici J.P. Morgan nazvali tento rok v Európe ako "Carmagedon", odborníci pri spomínanom Mercedese prepad vo výrobe neočakávajú. Skôr naopak, kapacity by sa mali rozširovať.

Rovnakú odpoveď ako Hella o prijímaní nových ľudí nám dal aj Matador. Ten chce obsadiť dve až tri desiatky pozícií. "Ide najmä o špecializované pozície zamerané na konštrukciu, technológiu, programovanie či kvalitu," dodala nám hovorkyňa Matadoru Linda Golejová.
To, že niektoré firmy zo strojárstva prijímajú, považuje Juraj Borgula zo Zväzu strojárskeho priemyslu za svetlé výnimky. Podľa údajov portálu Profesia.sk medziročne počet pracovných ponúk síce klesá už piaty mesiac za sebou, no medzimesačne v januári firmy inzerovali viac ako na konci vlaňajška. "Určite dostali nové objednávky," hovorí Borgula. No podľa neho je niečo iné získať zákazku, potom získať reálnu objednávku, a niečo úplne iné, či ju objednávateľ aj zaplatí.

Situácia podľa neho zostane zlá. Analytik J&T Banky Stanislav Pánis to až tak čierne nevidí. "Pravdepodobná je medziročná stagnácia aj pre relatívne vyššiu porovnávaciu základňu minulého roka a očakávanú slabú prvú polovicu tohto roka." No keď sa pozrieme na čísla z Nemecka, čo je náš hlavný exportný trh, vidíme zlepšenie. Ukazovatele jeho ekonomického sentimentu boli v januári najlepšie od polovice roka 2010.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 17:59