Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.03.2003, 00:00

Z čoho budeme stavať diaľnice

Alternatívne spôsoby financovania výstavby diaľnic na Slovensku hľadá v súčasnosti Výskumný ústav dopravný v Žiline. Na projekte zadanom ministerstvom dopravy spolupracuje so Zväzom priemyselných podnikateľov. Ich hlavným cieľom je analýza súčasného stavu výstavby, na ktorú podľa projektu treba 275,7 miliardy korún, a hľadanie mimorozpočtových zdrojov. Projekt pritom predpokladá, že dokončenie diaľnic výlučne štátnym financovaním by trvala asi 24 rokov.
Projekt by mal byť dokončený 31. marca a jeho závery budú slúžiť pre odborno-politické rozhodnutie kompetentných orgánov. Projekt ráta iba s financovaním diaľnice Bratislava -- Košice cez Žilinu takzvaným severným ťahom. Južný sa bude budovať iba ako rýchlostná komunikácia. Minister dopravy Pavol Prokopovič nepripúšťa diskusiu o južnom diaľničnom ťahu ako alternatíve k severnému ťahu. "Zavrhuje to aktualizovaný nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý smeruje do vlády," zdôraznil minister.
Podľa Ľubomíra Palčáka, zástupcu riaditeľa výskumného ústavu, cieľom projektu je realizácia takého riešenia, aby diaľnica bola hotová do roku 2010. "Znamená to nájsť predpoklady a možnosti vstupu súkromného sektora ako aj väčšie využitie fondov EÚ," povedal Palčák.
Podľa projektových dokumentov je rozhodnutie o tom, ktoré zdroje financovania sa využijú, podmienené stavom verejných financií, výhodnosťou zdrojov a podmienkami na ich poskytnutie. Financovanie z domácich zdrojov pritom predpokladá spojenie prostriedkov štátneho rozpočtu, domáceho dlhodobého úveru a emisie dlhopisov. Financovanie prostredníctvom koncesií ráta s viacerými variantmi -- od vydania jednej koncesie na celú dĺžku diaľnice, až po vydanie viacerých koncesií, pričom sa berie ohľad aj na už dostavané úseky. Ďalší variant je vydanie koncesie len na určité úseky, vydanie koncesií bez práva prevádzkovania či koncesné financovanie bez prevádzkovania a splatenie investovaného kapitálu a výnosov počas dohodnutej lehoty. Skúsenosti z Maďarska či Francúzska ukazujú, že diaľnica spoplatnená staviteľmi je drahá a účastníci cestnej premávky radšej využívajú alternatívne cesty. Financovanie pomocou súkromných a verejných zdrojov navrhuje dlhopisové financovanie diaľnic, investovanie kapitálu akumulovaného vo fondoch dôchodkových správcovských spoločností.
Alterntívne spôsoby financovania výstavby diaľnic
priame financovanie zo štátneho rozpočtu

súkromný kapitál koncesionárov

využitie voľných prostriedkov správcovských spoločností

využitie voľných prostriedkov bánk a finančných inštitúcií

vydanie emisií desaťročných dlhopisov Správy diaľnic

úvery prijaté Správou diaľnic od domácich bánk a zahr. spol.

úvery od zahraničných finančných inštitúticií

zdroje z predvstupových alebo štrukturálnych fondov EÚ

Zdroj:

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.